ilham Ma'mum

Selasa, 30 November 2010

Crayon pagi =)

NajmeeQamar Kuning, biru, hijau, pink, merah dan jingga ungu, hitam, kelabu, putih dan cokelat Kembali pulang kenangan Morocco tercinta Detik kembara mematri hati semakin teringat Assalamualaikum shbt2 kenangan ku, di mana antum semua, sudah lama kita tak bersua, menikmati TOO JIN dan KUS KUS bersama, Kalau masih segar di minda, nafas dan nadi masih di sana, hembusan bayu membadai di jiwa, kencangnya rindu pada suasana dan masa, berjalan berlari berdiri dan duduk tepi Oudaya, Jamiah Muhammad al-Khamis, Ustazah Ghanzah, Ustazah Nourah, Kuliyyah al- Aadab wal Ulum, Lughah Arabiyyah, Masjid Sunna, Dorih, Amazig, Qal'ah, Bardun, Baitul Ujrah, Taroudant, Souk Qadeem, Souk el-Lailah, Rubu'Dajaj,Laban, Raib bil launil ahmar, Halwah, As-Shai bil na'na', Ashir, Masjid Hasan Thani, Etihad, Sarung Tangan, Vaseline, dan banyak lagi..dalam ingatan =) Sekadar mengingat kembali kisah hidup di bumi Morocco.. Bertemu kerana Allah Berpisah kerana Allah Kerana Allah kita berukhwah Kerana Allah kita berbaiah atas nama Cinta dan KasihNya (^^.)v

Video kenangan khas buat sahabat2 Morocco

video

Crayon kehidupan yang Allah lakarkan adalah yang terbaik, perlu hargainya dan bersyukur. Tika kita sedih, ingatlah bahwa Allah akan ciptakan satu kisah untuk menggembirakan kita, yang penting anda percaya ;)

Isnin, 8 November 2010

UK…Ehem2…@ UKM


NajmeeQamar

“Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).”
Al Kahfi: 109)

Assalamualaikum sahabat2, alhamdulillah dunia assignment kini kembali mengelilingi kompas perjalanan ana. Masa dan ruang yang agak singkat bagi memenuhi tahun dua yang sedang ana redahi. Kesukaran semakin terasa apabila berada di semester yang berikutnya, kayuhan dahulunya mungkin secara sepoi – sepoi bahasa tetapi kali ini kayuhan nya agak laju sedikit. Kadang – kadang masa untuk mengejar waktu “BREAK” mungkin tak sampai sejam pun. Kuliah pagi 8.30 hingga 12.30 tghari petang pula jam 2.00 ptg hingga lah jam 6.00 ptg. Campur waktu makan, solat, berjalan, huhahuha.. Kalau dapat balik awal tu rezeki masing - masing bersyukurlah sangat hihi

Kelopak mata menghayun – hayun, kepala tersengguk – sengguk, terkulai juga di meja kuliah yang keras menjadi bantal terbaik pada ketika itu..=) Keijtihadan yang bersungguh – sungguh untuk menuntut ilmu apatah lagi bila sudah bekerja menjadi satu cabaran besar, sa’ah fi yad menunjukkan jam 3.30 petang pensyarah tiba – tiba tukar topik..mungkin sebagai rencah untuk mengelak mengantuk katanya : “org tuntut ilmu ni kalau tido masa belajo..tido nyer bagusssszz..barakah nyer lain macam je..tido takpe tapi jangan dengkur sudah “ kelas sunyi seketika………kroohhhhh…krooohhh..alamak orang sebelah sudah syahid rupanya..melihat wajah penat bagai tak tergalas..sekelas gelak habis..(^^.)

Majoriti sahabat2 ana yang sekuliah sudah pun mempunyai pasangan hidupnya, bahkan anak – anak pun sudah 1,2,3,4,5 mungkin ada yg lebih. Namun melihat semangat mereka, kesungguhan mereka ana ter “recharge” untuk menguatkan semangat menuntut ilmu. Dari sudut logiknya pun, ana melahirkan rasa kagum akan kesungguhan mereka kerana sahabat ana ada kata “bila dah kawen ni lagi la semangat nak keje, nak cari nafkah, nak belajar..”. Ada yang datang dari Sg. Petani, naik bas lagi…waduh2 sungguh besar pengorbanan. Inilah ertinya kehidupan, bila memikirkan kesusahan memang susah, tapi selepas susah itu pasti mudah..percaya bahawa Allah sentiasa memberi kemudahan. Believe Allah is always by ur side =)


Sejak akhir – akhir ini, sahabiah sekuliah kelihatannya ramai yang berbadan dua..rakan di KUIS dahulu expecially gurl mula mengorak langkah membina masjid, kini ana sudah ada 2 orang anak buah..kira pangkat pakcik la sekarang ni. Tahniah ana ucapkan buat Kak Wani yang selamat melahirkan anak sulungnya chop lelaki di Penang. Hero makin bertambah la camni hihi Khabar – khabar anginnya makin ramai yang akan menyusul Alhamdulillah menambah umat Muhammad SAW. Dua’ mendapat anak yang soleh solehah amin..geram rasanya bila melihat gelagat2 anak – anak kecil..fitrah nikmat kasih sayang yang tercipta subhanallah. Baby tomei..hihi

Jauh benor topik kali ini dengan topik semasa..begitu juga topik di atas. Aduhhh..kembali pada tajuk semula =)

Semalam kuliah ada satu teka – teki yang menarik,
Pensyarah pada mula – mulanya seakan – akan serius, mundar mandir..memikirkan soalan yang sesuai untuk golongan – golongan tua macam kami ini hihi soalannya “Berikan nama sebuah negara yang kebarangkalian negaranya banjir dahulu baru hujan???” alamak ini teka – toki..(^^.) gaya seperti serius + dahi berkerut + tangan di dagu, begitu sempoi soalannya..hmm bila dah berumur ini berkarat juga memikirkan teka – teki ni. Haha…sudah pastinya perbincangan mencari jawapan begitu hangat. 30 saat sahaja masa yang diberikan akhirnya “oke…saya tahu kamu pun tak tahu, sudah jangan nak tunjuk terer” haha agak berdarah juga komennya, biasalah gurauan kita layan je..” mudah je, jawapannya anak saya pun tahu..”BAH-RAIN”…amacam tergugat ke..(^o^) aduhai..berguling – guling tergelak.(bukan guling2 maksudnya lawak la)hihi kadang – kadang ilmu kecil2 macam ni pun kita pastinya tak dapat menjawabnya..sudah pastinya kita kembali melihat Firman Allah Taala ini :

“Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
(Lukman: 27)

Tajuk di atas ada kisahnya, ada kalanya sahabat2 lama ana terutama teman –teman sekelas atau sebelajar tanya..”Belajar kat mana skg ni?” ana jawab la “Ana blaja jauhhhh…kat UK skang ni…UK ehem2..(UKM) hihi (^^.) 143 UKM, Universiti Kesatuan Mujahidin..Allahuakbar!!!

p/s – InshaAllah kisah2 Khaleefah Cinta akan menyusul dengan plot yang lebih menarik. Amin.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...