ilham Ma'mum

Selasa, 18 Ogos 2009

"Untung Besar...ma..."

NajmeeQamar

salam...shbt2ku, ana ada satu cite yg ana lalui kelmarin, sgt2 menakjubkan. ana ingin berkongsi dgn sume...peristiwa ini berlaku pada hari isnin, 17 Ogos di persimpangan jalan menuju ke LRT STAR pwtc,sebelah tempat pejalan kaki itu, ada sebatang sungai yg besar dan deras airnyer. Sungai Klang yg kita ketahui berwarna ala-ala teh tarik, kalau pagi2 tu airnya berbuih2 hu2. ketika tu jam menunjukkan pukul 5.30 petang. ana mcm biasa berjalan kaki ingin pulang ke rumah. Ana pergi dan pulang ke ofis menaiki LRT STAR dan PUTRA.


ni la sungai tu...ana lalui di sebelah laluan kanan...pergi dan pulang..

Ditakdirkan Allah Taala ptg tu, cuaca mendung sgt2, ana mulakan langkah seribu menuju ke stesen. Lalu hujan turun dengan luar biasa lebatnya, angin yang kencang menerbangkan apa saja di situ, guntur dan guruh menggugurkan rasa berani dlm diri utk meneruskan perjalanan, ana pun berteduh di bawah laluan pejalan kaki, ana menjarakkan diri dari tiang besi pejalan kaki krn waktu itu petir sabung-menyabung khuatir keselamatan diri...hanya pergantungan pada Allah sahaja pada waktu itu...

tika angin bertiup kencang, ana terpaksa jgak bergantung pada tiang, tempias hinggakan basah baju dan suar...ana sempat mengalunkan azan sekadar sederhana mohon agar dihindari dari malapetaka. pada waktu itu, ana ternampak seorang lelaki berbangsa cina atau vietnam la...berbaju hitam disisip bersamanya beg merah. Dia seakan-akan tiadan perasaan, tidak mengendahkan bahaya yang berlaku. Dia melebarkan langkah menuju ke sungai klang yang deras, disambut dengan deruman petir yang membakar syaitan laknatullah waktu itu, hujan masih berda pada tahap maksima...

Anak mata ana mengekori gerak langkah orang cina itu. Ana terkejut, dalam keadaan cuaca yang bahaya, orang cina itu turun ke sungai dengan beraninya. Ana yang melihat seakan tak percaya. Selang beberapa minit orang cina itu, naik ke atas...apa yg menakjubkan ialah di tangannya ada jala yang dipenuhi dengan ikan yg banyak, Subhanallah beso2 ikannya, lebih kurang besar2 lengan. "Ya Allah, rezeki ada dimana2, time mcm ni pun org sgup gadai nyawa demi sesuap nasi" bisik hati ana. Lalu org itu, mengeluarkan ikan2 tadi dari jalanya...dan memasukkan ke dalam begnya. ana pun mendekati org itu, terlihat senyuman kegembiraan terpancar di wajahnya. ana ckp " U sanggup turun ma cari ini ikan, u berani buat ini macam" dia hanya gelak saja. " Ni u makan atau jual?" ana tanya diapun jawab sambil ikan2 itu masih di tangan kanan, "ini jual ma, sekilo sepuluh ringgit untung besar". lalu dia turun semula, menjala di tepi sungai dan hasilnya memang berpatutan utk dirinya.

lihat wajahnya ana tahu, ni org luar/asing mungkin warga vietnam or myanmar. Org nyer rajin cari rezeki. Moga2 Allah memberi hidayah utknya aminnnnn... Hujan masih pada tahap yang sama. lebih kurang 30 minit hujan mulai reda, ana memulakan redahan ke stesen PWTC. Dalam hati "Subhanallah, aku bersyukur...aku percaya jgn takut akan kekurangan harta krn rezeki itu ada di mana-mana..yg penting kita sabar dan bersyukur dengan apa yg ada..=)

sampai rumah pukul 7mlm. penaaaaaaaaaaaaat ana pun demam he2 Allahussyafiiii..amin
"Untung besar jika Beriman pada Allah Taala"

sekadar perkongsian bedstory sebenarnya 0k...wassalam =)

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendah dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...