ilham Ma'mum

Isnin, 19 Mei 2014

Isteriku bukan orang gaji

By : Selimutsura


Layanlah isterimu seperti bidadari, bukan seperti orang gaji. Dan layanlah suamimu seperti raja sehari bukan seperti pakcik sekuriti.
Alhamdulillah, bagi yang menyedari.
Allah S.w.t mengangkat kemuliaan manusia disisiNya. Bahkan Nabi kita Nabi Muhammad S.a.w meletakkan satu aras yang sama bagi semua, dari sudut keadilan dan kesaksamaan.
Apatah lagi, orang – orang lelaki dan wanita yang beriman kepada Allah dan RasulNya yang paling taqwa itulah aras yang paling mulia. InshaAllah. 
Semak surah al-Hujurat ayat 13.
Kemuliaan atau “izzah” yang diberikan Allah S.w.t kepada semua umat manusiawi, tidak mengira latar belakang dan warna kulit di atas muka bumiNya. Umat manusia menghirup udara yang sama, mengecap nikmat atas apa yang diusahakan, dan menginginkan kehidupan yang harmoni.
Subhanallah, wa alhamdulillah
Islam memuliakan wanita, sehinggakan terdapat surah yang diberi nama an-Nisa’. Cuba teliti ayat 1 surah tersebut:
Maksudnya:
Wahai manusia! Bertakwalah kepada TuhanMu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan Allah menciptakan pasangannya dari dirinya; dan dari keduanya Allah memperkembangkanbiakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Bertakwalah kepada Allah yang dengan namaNya kamu saling meminta, dan (peliharalah) hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.
Perkahwinan adalah hadiah daripada Allah S.w.t bagi memenuhi fitrah hambaNya. Bagi kita umat Islam ia sebahagian sunnah Rasul, yang menjadi idaman pria dan pemudi samada yang mampu dan tidak mampu.
Saya bersyukur, telah berkahwin. Banyak yang boleh dipelajari. Kehidupan selepas perkahwinan adalah realiti yang sebenar.
Sebelum ini, hidup bujang memang berbeza. Kita tidak begtu serius dan mengambil kisah hal – hal tertentu. Makan pun belum tentu diurus dengan baik, apalagi baju dan seluar yang menimbun bak gunung kinabalu.
Masa bujang, makan megi pun tak kisah, asalkan perut kenyang. Kalau bab membasuh pakaian, baju yang direndam seminggu pun belum tentu dicuci. Terperap je bawah singki atau dalam bilik air.
Bila bab pergi jalan – jalan, bagi yang suka berjalan sama keluarga, baguslah. Pergi ramai – ramai dengan kawan – kawan jaga pergaulan, dan jalan sorang – sorang tu, nak menghilangkan kesibukan dan mencari ketenangan, alhamdulillah.
Berbeza pula bila kita sudah berkahwin. Ada isteri.
Sekarang saya berdua. InshaAllah bertiga – tiga ke kanan lurus!hihi Sebagai suami, kitalah ketua keluarga yang bertanggungjawab 110% kepada isteri dan anak – anak.
Bila berdua, acapkali memasak mahu bekerjasama. Aneka ragam chef boboy – chef girgurl bagi menentukan menu masakan pada masa itu. Mungkin sesetangah suami tidak biasa masuk ke dapur, nak pegang ikan, sotong, dan ayam pun geli. Apakah kita kenal sudip?
Nasihat saya, berikan sedikit masa 5 minit walaupun hanya menumbuk sambal cili. Itupun cukup menggembirakan hati si isteri. Seronokkkk, kenapa? Para suami kena cuba. InshaAllah bukan saja meringankan beban mereka, tetapi mereka akan berasa dihargai dan bukan seperti orang gaji.
Suami yang hebat bukan saja menjadi Imam solat, pembimbing ilmu dan agama. Bahkan suami yang hebat perlu masuk ke dapur, lipat kain, basuh pinggan dan sebagainya.
Saya bimbang jika percikan minyak panas terkena kulitnya, pisau tajam, potong cili dan bawang memedihkan tangan dan mata, tangan jadi kasar dan berparut. Tidak kasihankah para suami terhadap isteri anda? Mengemas rumah, barang yang kita sepahkan. Menyapu sampah, sampah yang kita buat. Membasuh pakain, yang kita kotorkan. Memasak dan membuat minuman, agar tidak megi dimakan.
Belum lagi, melayan kerenah kita dan anak – anak. Apatah lagi yang bekerjaya. Beban? Bukan beban tetapi kemuliaan sebagai seorang isteri.
MashaAllah, Tabarakallah.
Dialah yang melahirkan zuriat saya, selama 9 bulan lebih dikendong ke sana ke mari. Ke bilik, dapur, ruang tamu, laman rumah, tandas. Ke Giant, Tesco, Aeon, Mydin. Ke Masjid, surau, kuliah ilmu, dan kelas pengajian. Ke Pahang, Perak, Melaka dan Sekitar KL, ke mana saja.
Lihatlah, kesusahannya. Sedarlah, kepenatannya. Hargailah, pengorbanannya.
Itulah isteriku, dia bidadari bukan orang gaji. Wallahua’lam.
Just a simple me. Mr.Husband.
Rasulullah SAW berpesan: “Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, dan yang paling baik kepada ahli keluarganya”.
(riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi)
Siapa lagi insan terbaik untuk dicontohi sebagai suami kalau tidak bukan Rasulullah S.a.w. Terima kasih tidak terhingga buatmu, Ms. Wife beloved. Lillahi Taala.
Petikan daripada blog saya www.ayyuhalmuzzammil.wordpress.com
Menjadi tinggi disisi Allah Taala
Selimutsura
SetapakPermai Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...