ilham Ma'mum

Selasa, 9 Mac 2010

Apa tunggu lagi..pakat2 tempah tiket ke Syurga =)

NajmeeQamar


Assalamualaikum sahabat2 sekalian...Puji dan memuji Pencipta seluruh makhluk2 bernyawa dan yang tidak bernyawa "Allah Azza wa Jalla" menjunjung kasih dan cinta buat Rasulullah tersayang Muhammad Habiballah Habibina abadaa =)
Teristimewa juga buat "Mak, Abah, Mama, papa, Ibu, Ayah, Ummi, Abie...all da best greeting for u with my simply smilez he2 =)

be a "Saudagar Senyuman" walaupun juz nampak gigi haha he2

Syurga dan Jannah =) something interesting about Heaven...sume orang nak menjadi Rakyat atau Mujtamak di sana. Barangkali kita hanya mendengar khabar dan teringin untuk menempahkan diri di dalam syurga. Namun begitu, hanya di mulut ia berlegar2 dan bermain2...mungkin juga dah berbuih2 kan? =)

Apa yang menariknya, Syurga adalah tempat yang indah yang banyak di nukilkan dalam ayat2 suci Al-Quran dan Hadith, janji2 yang di berikan Allah Taala kepada hambaNya yang taat dan berjaya meniti gelombang masa dan waktu hidup di dunia..kita sebagai orang Islam yang mukmin (percaya dan mengimaninya) adalah sangat relevan jika menempah tiket2 ke syurga? Bagaimana? antum tahu tak caranya...

Anas bin Malik r.a berkata:

Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

"Siapa yang minta kepada Allah syurga sampai tiga kali, maka syurga berdoa: "Ya Allah, masukkan ia kesyurga" dan siapa berlindung kepada Allah dari neraka tiga kali maka neraka berdoa: "Ya Allah, hindarkan ia dari neraka."

Tiket Pertama : Menziarahi saudaranya ketika sakit atau uzur


Gagasan Hadis Rasulullah SAW

"Seorang muslim apabila menjenguk saudaranya yang sedang sakit, dia tetap berada di taman Syurga hingga dia pulang"
(Riwayat Imam Muslim)

Amalan ziarah menziarahi, bertanya khabar merupakan tuntutan yang amat di anjurkan oleh Islam. Apatah lagi keadaan saudara semuslim yang berada dlm kesempitan, kesedihan, kemiskinan, kesakitan...dan sebagainya..

Tiket Kedua : Menghadiri Majlis Zikir atau Ilmu


Gagasan Hadis Nabawi

"Apabila kamu melalui taman-taman syurga singgahlah dan nikmatilah sajiannya"
Para sahabat bertanya : "Rasulullah SAW..apakah taman-taman syuga itu?"
Rasulullah SAW lalu menjawab : "Majlis-majlis zikir. Allah memiliki para malaikat yang selalu berkelililng mencari majlis zikir ini. Apabila mereka datang ke tempat itu, mereka akan duduk bersama orang yang berzikir".
(Riwayat Imam Muslim)

Majlis yang membawa melodi mengingati Allah Taala (segala yang berbentuk ilmiah Ukhrawi dan Duniawi). Mengalunkan persona cinta, merah kan semangat pada umat, untuk meraih redha...

Tiket Ketiga : Solat di Masjid Nabawi


Gagasan Hadith Anas bin Malik meriwayatkan Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:

"Di antara bilikku dengan mimbarku terletak sebuah taman di antara taman-taman syurga".

Masjid Nabawi merupakan masjid pertama yang didirikan oleh Nabi Muhammad s.a.w setelah penghijrahan baginda berserta para sahabat dan pengikut setia ke Madinah. Masjid tersebut dibangunkan pada bulan Rabiulawal tahun pertama Hijrah bersamaan September 622 Masihi.

Huhu ana nak gi sana la..moga Allah makbulkan permintaan aminnnn. Antum??? pastinya mempunyai perasaan yang sama kan =) Niat dalam hati..tak mustahilkan kalau Allah nak bagi rezeki kan2 .

Banyak lagi tiket2 yang boleh kita tempah, kalau ada kesungguhan insyaAllah. Sekiranya singgah , walaupun sekejap , sekurang-kurangnya kita cuba mencalonkan diri menjadi penghuni syurga di Akhirat..amin Ya Rooob amin Ya Allah =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...