ilham Ma'mum

Ahad, 11 November 2012

Buat adik-adik , SPM bukanlah Noktah

By : Selimutsura
Ini la saya..haha
Saya mahu hadamkan ia sekarang.

Perah sampai lumat. Lenyek jadi lempeng.
Padan muka saya!

Itu yang perlu dilakukan. Tugas menyiapkan nota-nota kuliah mula berjalan. 3 subjek masih lagi perlu dihadamkan. Manfaat-nya supaya :

  1. Bercambah ilmu, macam taugeh subur sepanjang tahun.
  2. Bukan sekadar hadam, tetapi lumat menjadi nilai ibadah bila diamalkan.
  3. Saya wajib sampaikan ilmu, bila dapat ilmu. Rasulullah S.a.w bersifat tabligh.
  4. Revise-semula apa yang saya belajar. Manusia akal-nya selalu lupa. Ya Allah..
  5. Diri- mudah-mudahan semakin tunduk kepada Allah. Lemah dan lalai selalu ni..hoho
Inilah pelajar lewat usia~

Tahun Akhir semester 7 (UK...ehem-ehem)

HE2011-Pengurusan Persatuan Pelajar 1
PG3283-Persoalan Fiqh Semasa
PG1263-Ekonomi Islam
PG3163-Undang-undang & Pentadbiran Pusaka, Wasiat, Waqaf
PG1243-Falsafah Tasyri'
PG3224-Latihan Ilmiah

"Ya Allah, yang Maha Memberi Kelapangan masa dan ruang." Saya senyum sendiri. Memang marvelous! Kita merancang, mengikut plan A, plan B sampai plan Z sekalipun.

Tetapi Allah memegang Plan A sampai Z.

Sebenarnya DIA memberi kita pilihan. Nak plan A,B,C,D,E......X,Y,Z.

Bersangka. Semua adalah baik. Semua ada ibrah, hikmah. Mengapa harus mengeluh?
Rasa cukup, nanti Allah tambah bonus! Nak kan! MasyaAllah..

Ceritanya-kalau saya gagal, SPM. Adakah itu noktah saya? Hancur hidup? Baru Plan B yang saya telah usahakan. Banyak lagi plan-plan yang belum saya terokai.

Saya rasa sangat bersyukur! SPM dulu bukanlah plan A dan B. Barangkali Plan Y dan Z itu yang memberi jalan ke arah pelangi kejayaan. Kita yang mencorak, Allah yang menentukan cantik gubahan kita. Buat yang terbaik!

Setinggi-mana indah corak kolaj yang adik-adik warnakan, itulah nilai usaha yang Allah pandang. Orang lain takkan tahu, kecuali adik dan Allah yang Maha Tahu.

Ekspresi! Bayangkan..memanglah tengok gaya nak memerah kain yang basah agak mengerutkan dahi, perlu force (daya kekuatan), ...ishhh susahnya...

Hasil perahan kain tadi akan berlalu masuk ke lubang air. Adik akan dapat kain yang separa basah. Kini kain itu semakin mudah untuk dikeringkan. Sekarang ni spin je.hehe

Akhirnya adik akan dapat, kain yang kering. Gosok dan siap dipakai, Cun!!!

SPM bukanlah noktah, tetapi you have through your life, be patince, trust in Allah, be a hero to our mama & papa, friends and ummah.

Terima kasih Mak, Abah kerana menyokong saya.
Buat adik-beradik tersayang, jangan diukur kejayaan itu kerana Allah Mengetahui ukuran kejayaan masing-masing.
Teman-teman seperjuangan, saya tahu perit kesusahan itu, Allah sedang mengajar kita menjadi tinggi di sisiNya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sebab..ayat-ayat cinta ini:

Bermaksud : "Dan sesungguhnya telah kami muliakan anak-anak Adam, Kami mudahkan mereka (menggunakan) di lautan dan di daratan. Kami beri mereka rezeki-rezeki yang baik, dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang lebih baik atas makhluk lain yang telah Kami ciptakan."

{al-Isra' : 70}

{at-Tin : 4} - Manusia sebaik-baik kejadian
{asy-Syam : 8-10} - Manusia yang suci & kotor
{al-Baqarah : 30} - Manusia sbg Khalifah

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

2 ulasan:

  1. Sweet punya nasihat.Tq.Alhamdulillah.

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah..moga beri kekuatan buat adik2 semua =)

    BalasPadam

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...