ilham Ma'mum

Ahad, 4 November 2012

Welcome Back Universitas!

By : Selimutsura
Dalam Dilema

Nak kemana eh!
Seminggu yang lepas saya menghadapi dilema, apabila sahabat saya Kimi menyatakan dia mahu pulang ke kampung di Kelantan pada 3hb yang lalu. Sepatutnya kami Munsyideen bergerak ke Batu Pahat Johor, persembahan zikir di sana.

Pada awalnya, saya tidak dapat hadir kerana kuliah di Ukm akan bermula 3hb Nov. Apatah lagi kuliah yang awal wajib hadir untuk rekod perkara-perkara penting, dan gerak kerja berkumpulan. 

Semester akhir begitu berharga buat pelajar-pelajar "part-time" macam saya.

Samada saya memilih untuk ke UKM, Bangi atau ke Batu Pahat, johor. Kedua-duanya adalah majlis ilmu dan zikir. Sama penting!

Isthikarah. Saya mengambil kata putus untuk pergi kedua-dua tempat. 
Hanya Allah yang Tahu, dan mengerti saya.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meluncur ke Batu Pahat

Perjalanan ke Johor, mengambil jarak sejauh 250 melalui exit Yong Peng. 60 Km lagi ke melalui Parit Yaani ke Batu Pahat. Selepas solat Jumaat, jam 4 petang saya bertolak bersama Bro Jijol, Bro Muz dan anaknya. Sepanjang perjalanan hujan selebat-lebatnya, kabus dan jalan licin.

Mengantuk, letih, jauh, fikiran melayang. Cd zikir berputar-putar, diselang-seli deruan hujan. Subahanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Allah Taala sekali lagi menduga saya.

Sampai di kawasan perbandaran jam 7.30 malam, hujan masih tidak mahu menunjukkan tanda-tanda berhenti. Air melimpah membanjiri jalan kota dari Ayer Hitam ke Batu Pahat. Kereta viva saya tersekat dikesesakkan lalu lintas selama 2 jam.

Risau! Banjir sepanjang jalan, air surut bagai mustahil. Kami berdoa dan bertawakkal.
Ya Allah..

Kali ini dugaannya lain.

"Bahaya ni..mel! Pandu perlahan-perlahan..." Kata sahabat saya.

Alhamdulillah, dengan izin Allah kami selamat tiba di Masjid Jamek' Batu Pahat. Bersolat jama' qasar. Malam itu, kami membuat sedikit latihan zikir. Saya sempat seterika jubah sebelum lelap, sudah tidak keruan keletihan yang melanda.

Esoknya,
Zikir dan ceramah bergerak lancar, cantik sekali panorama zikir bertatap wajah ke arah sebuah bukit yang berkabus, diiringi mentari yang sedikit hangat menyuakan senyuman. Hati saya mula hiba, kerana sangat bersyukur. Doa untuk semua umat Islam, dalam keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

"Ya Muhaiminu Ya Salam, Sallimna wal Muslimin.
Binnabil khairil anaam, wa bi ummil Mu'minin.."

"Wahai Tuhan yang Maha Pelindung, dan Tuhan yang Maha Pemberi keselamatan,
Selamatkanlah kami dan sekelian orang-orang Islam, dengan SYAFAAT Kenabian Nabi MUHAMMAD dan sebaik-baik kejadiannya dan sebagai pemimpin orang-orang beriman."


Bila selawat bergema, saya disentuh airmata. Nabi Muhammad S.a.w junjungan kita tercinta.

Majlis usai jam 10 pagi.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Meluncur ke UKM
Kuliah saya sesi pagi jam 8 - 12 Tghari. Dalam fikiran, mustahil saya akan tiba. 
Saya terlepas kuliah pagi. Ya Allah Hasbunallah. Sedih..
Bimbang..bila lecturer membebel saya tidak datang kuliah..

Tapi saya bersyukur,

-Saya selamat sampai ke Ukm jam 1.30 ptg.
-Saya sempat menghadiri kuliah sesi petang.
-Allah memberi saya sesuatu hikmah dan ilmu.

Hikmahnya, 
-Kuliah ptg disingkatkan hingga jam 3 ptg dari jam 6 ptg. Saya memang letih bangat.
-Masa itu pengurusan Allah Taala, kita rancang Dia izinkan untuk saya sampai.
-Mengajar saya SABAR, REDHA, SYUKUR..bila diuji.
-Bukan letih, tapi nikmat. Bukan resah,tapi nasihat.
dan...hiihii

Sedang saya termenung melihat lecturer mengajar. Rakan saya membisik.

"Jangan risau..insyaALLAH lecterur ni sporting giler!!!"

Hanya Allah yang Tahu, saya ;)

Saya merahkan penghayatan dengan ayat ini.


Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan, hanya dengan mengatakan:
"Kami beriman," dan mereka tidak diuji?

Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang yang benar dan pasti menegtahui ttg orang yang berdusta.

(al-Ankabut)

Selamat kembali ke kampus!!!

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

2 ulasan:

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...