ilham Ma'mum

Isnin, 7 Jun 2010

Lamaran Cinta =)


NajmeeQamar

Salam sahabat2 lama jua tidak ana coretkan lamaran rindu disini, selepas tercetusnya kehangatan Flotilla ke atas kapal Mavi Marmara. Pejuang-pejuang kedamaian..Islam menganjurkan perdamaian bukan dengan peperangan...tetapi jangan dicuba tentera berjiwa jihad ini mereka sanggup berkorban demi kelangsungan perjuangan besar Nabi Muhammad SAW. Teringat lagu semangat...Beramal kerana Allah...=)


Bulan Jamadilakhir kian menyusut pergi, masa-masa bertempiaran lari meninggalkan kita...Babulrajab semakin menghampiri. Menatang dosa-dosa yang ingin ku hapuskan...perasaan di hati sangat sayu dan sedih...bila hati mula meringkuk mengecil mengenangkan..muhasabah senja yang semakin membuak-buak menadah tangan memohon kudrat kekuatan meniti perjuangan. Kesibukan harian yang sesak dan menyeksakan, namun ku lampirkan dalam ibadah demi Islam tercinta...biarpun nyawa biarpun dicerca biarpun sendiri namun ku takkan berpaling...biarkan kata-kata aku tahu apa yang ku lakukan...biar saja Allah Taala yang menilai...


Melodi rindu pada Rasulullah SAW jangan ditanya, ku menangisi kerana mencintai, ku sebut-sebut sanjungan kerana kekaguman, alangkah gembira di hatiku namamu (Muhammad Ya Habibi) ku jadikan pendamai hati di kala kerinduan..telah lama meninggalkan ku, sunnah mu ku tekad perjuangkan...akan ku kibar panji-panji segenap memori perjalanan kembara perjuangan ini...Sollu alaih..


Rumah sunyi tanpa riuh dan rendah...hati juga turut sunyi, usrah tercinta pulang ke kampung nun tercinta, sendiri melayan diri yang kadang berpuisi berbicara. al-Quran menjadi sambutan sinar malam, airmata demi airmata, membisu tanpa rasa lesu melemaskan mata dalam cinta, buaian lagu-lagu nasyid melalui jendela hati..wadah perjuangan ku yang paling ku minati...janganlah dipatahkan semangat ku, aku mewaqafkan apa kelebihan untuk Islam..apalah sumbangan kecil ini berbanding dengan Mujahid-Mujahidah di luar sana dan para Soleh Solihin terdahulu...aku serba kekurangan, aku serba jua kelebihan...Allah itu Maha Adil, ada suka ada duka, ada hitam ada putih...tidak semua ada yang sama tapi ada rasa yang sama iaitu mencintai Islam..Islam merangkumi tiga rangkai kata ulama' Tauhid, Fekah dan Akhlak@Tasauf tanpa salah satunya maka kecacatan akan berlaku...meriahkan =)

Firman Allah Taala dalam surah az-Zumar ayat 42 :

"Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir"


Kematian adalah pasti..hadir tiba tidak menentu, ku cintakan kematian namun takuti lah mati...mana amalan atau bekalan di akhirat nanti...ku mengingatkan diri agar hati ku terhantuk..sedar dari lamunan mimpi, dunia memang indah Subhanallah...namun lebih indah Syurga Allah Taala...biarkan aku hiba bersama cinta ini...Khusnul Khotimah...aminnnnnn.....

1 ulasan:

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...