ilham Ma'mum

Ahad, 31 Oktober 2010

....kerana Allah itu Maha Kaya..(~~,) huuu



NajmeeQamar

Antara Kaya Harta, Kaya Iman dan Kaya Makanan yang anda makan

Between Rich, Richer and the Richest..chose one???

min sohibul aggnia'..man turid???

Assalamualaikum,
tersentuh hati ana pada kata-kata Ustazah Noraini Sekinchan, meluahkan rasa yang terbenam dalam hati, menimbulkan reaksi untuk ku berfikir dengan tazkir ringkas sebelum menyuapkan rezeki dikala tengahhari yang agak terik diselang seli angin padi yang kadang mendamaikan...

Semalam ana ke rumah saudara menjenguk nenek yang kian uzur, nenek tak sakit, darah tinggi, kencing manis, rabun, dan lain-lain apatah lagi kanser pun tiada alhamdulillah. Kerana faktor usia yang semakin meningkat menjadi fitrah manusia ke alam bayi semula. Memerlukan belai dan kasih anak-anak yang menjaganya. Bila ana salam nenek yang terbaring, nenek bertanya " Sopo iki? (Sape ni) orak kenal... " ana senyum pada nenek yang kini menjangkau usia 90-an. Mak tiba2 tolong jawabkan " Mamat...mamat iki..Memel...Memel ". Nenek masih tercengang - cengang tidak ingat sambil mengangkatkan badan sedikit melihat ana secara dekat. Lalu abah pun datang..nenek tanya " Musbah nandi? orak teko? ohhh...Musbah ". Nenek senyum memang menyentuh hati, melihat ana sambil senyum kerana tidak berjaya mengingatinya.

Ana terfikir, bila usia ku menjangkau seperti nenek..adakah mungkin anak-anak sudi menjaga ana moga-moga Allah menganugerahkan ana dengan anak-anak yang soleh solehah aminnn. Nenek dijaga oleh keluarga Ustazah Noraini, ana panggil Wak Aini..kakak kepada Abah yang kini fulltime pendakwah bebas. Meskipun sibuk dengan kerja-kerja dakwah namun masa untuk memberi kasih sayang dan tanggungjawab kepada seorang insan bernama ibu tak pernah rasa membebankan. Kalaulah ana mampu sudah pasti ingin ana jaga nenek disana, menjenguk nenek pun Wak Aini sudah lega..menterjemahkan kesukaan akan kedatangan kami.

Apabila sudah siap makanan tengahhari dihidangkan, Wak Aini memulakan tazkir ringkas sebagai tanggungjawab seorang ahli keluarga saling memberitahu akan kebaikan. Sentuhan bicara hati ke hati membelai ana pada kata-kata ini :

" Cuba fikirkan, kita ni pergi ceramah isi minyak RM 30, upahnya RM 15 atau RM 20..kadang belanja makan 2 orang ada dalam RM 15...kalau nak difikirkan mana rezekinya..mana upahnya...tapi kerana Allah itu Maha Kaya...DIA menghendaki segalanya, Keberkatan menyampaikan ilmu ataupun berdakwah itu jangan dikira upahnya, fikirkan ganjaran akhiratnya...Contoh kita makan2 ni banyak lauknya..ada ikan taucu, ada sup tulang, ada burung puyuh goreng dan macam2..tapi tak habis pun, macam tak luak je...sebab keberkatan rezeki tadi..Allah menilai akan kesusahan kita, Allah menilai keikhlasan kita..."

"Kita ada kereta, kita ada rumah, kita ada suami ada isteri, ada anak-anak...semuanya itu akan kembali pada Allah, kita ni nak hidup lama mana sedangkan usia Nabi Muhammad SAW pun hanya mencecah 63 tahun sahaja"

Ana jua mengungkap kata-kata dari Abah " Kita ni hebat sangatkah, kita rasa diri kita ni hebat sangat, ada kuasa ada ilmu tetapi zalim, orang kaya sekalipun tetapi hati kosong.."

Mendengar kata-kata tazkir ini, mengingatkan ana..erti sebenar Allah menciptakan manusia. Tujuan asal diciptakan Ayahanda Adam dan Ibunda Hawa.

Apapun kesusahan yang menimpamu, pupuklah kasih sayang sesama saudara, rendah kan hati bersederhanalah, lontarkan kata-kata dengan baik dan hikmah, sampaikan yang baik walau sedikit, ana tak kesah ana miskin ana tak kaya..yang ana kesah Kaya Cinta pada Allah....

kerana Allah itu Maha Kaya dengan KASIH SAYANG...(~~.) huhu

Kita sama - RAIHAN (hayatinya...huuhuu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...