ilham Ma'mum

Rabu, 27 Jun 2012

Saya Mahu Menjadi al-Fateh 2

By : Selimutsura
Bersama Syamsul menghirup angin Casablanca
Belajar dari orang Turki
Tut..tut..tut..saya menerima satu pesanan sms, malam tadi.
"Selam u aleykum saya malam ini akan pulang Istanbul, saya akan datang ke Malaysia September, jumpa lagi insaAllah" - Fatih Kaya

Sambil ku tersenyum melihat mesej tersebut. Fatih Kaya, seorang sahabat Turki yang baik hati. Saya sangat mengagumi cucu-cicit Sultan Uthmaniyyah ini. Rupa-rupanya sudah hampir 2 tahun saya mengenali Agabey Fatih. Bahkan wajahnya iras-iras Sultan Muhammad al-Fateh, kulit cerah, hidung mancung, rambut hitam berselang putih, bertubuh tegap seperti tentera. Anggapan saya, mungkin rupa bentuk Jannisari dan tentera Uthmaniyyah itu begini. Wallahua'lam.


Nasilsin? (apa khabar?)
jawab: Iyiyim, tesekkur edirim. (khabar baik, terima kasih) kalau bahasa KL - Trimas!

Bila bertemu pertama kali, seperti sejak lahir berkenalan. Betapa eratnya silaturrahmi  kami umpama adik-beradik yang sedang duduk hari-hari bercakaran yang memberi kesan. maksudku bercakaran itu berkongsi cerita, ilmu dan pengalaman. Apatah lagi saya ini ilmunya kurang, banyak yang perlu diperbaiki InshaAllah.

Akhi Mukhlis, sahabat yang memperkenalkan saya dengan Fatih dan Harun. Hari pertama layanan sangat istimewa seperti tetamu kehormat, makan masakan turki dan memang begitulah cara mereka menghormati tamu. Fatih begitu fasih berbahasa Melayu, kadang-kadang tercengang dibuatnya kerana terlalu petah berkata. Mereka menguasai bahasa ibunda kita, saya? Sultan Muhammad al-Fateh menguasai 6 bahasa.

Mukhlis- Teman pengajian saya semasa di Sek.Men.Agama Kuala Lumpur, sudah bernikah dengan bunga dari Turki yang bernama Aslihan Guven. Alhamdulillah, dikurniakan seorang bidadari Nilufer. Saya asyik memasang telinga mendengar kisah, bibit-bibit cinta antara 2 benua mereka, Rabbunallah..Hua a'lamu,itu sudah tertulis di luuh mahfuz.

Waktu-waktu yang lapang, saya melangkah berkunjung ke rumah mereka. Cay (teh) sudah tidak asing lagi bagi saya. Uniknya cay Turki sangat halus rasanya, murni dimulut, yang membuatkan saya suka apabila gula di campur asing. Boleh mengawal penyakit kencing manis yang dihidapi lebih 60% penduduk Malaysia.

Apa yang menarik? Tentang Fatih, dia sangat bersungguh untuk saya ke Istanbul bumi syuhada', bumi yang menjadi saksi kebenaran hadith Rasulullah S.A.W. Siapa yang tidak kenal dengan Sheikh Jalaluddin ar-Rumi dengan Mathnawi-nya, tokoh sufi yang alim-moga Allah merahmati. Siapa pula As-Syahid Abu Ayub al-Ansari, sahabat Rasulullah S.A.W yang mewasiatkan untuk dikuburkan berdekatan tembok Kostantiniyyah. Siapa pula yang mengibarkan panji Islam di puncak keruntuhan Byzantium, kalau bukan Hasan Ulubate tika Sultan Muhammad al-Fateh dan Sheikh Samsuddin mengoborkan semangat. Subhanallah!


Saya sangat mencintai sejarah, gambar-gambar kenangan sirah perjuangan Rasulullah S.A.W dan anbiya', para sahabat yang gemerlap bak bintang di jendela angkasa, tabi' tabiin yang mulia-moga Allah merahmati, wali-waliyullah, dan alim-ulama-salaf-khalaf-mua'sirah. Meneladani Tuan Guru Hj. Hadi Awang, menggunakan metode penceritaan sirah dan sejarah sebagai hujah, kerana sejarah itu pasti-akan berulang kembali. Belajarlah dari sejarah!


Sejarah kita ada kesan yang luas, terutama kehidupan. Segenap penjuru yang telah ditempuhi ke atas diri masing-masing adalah sejarah. Sejarah mampu mengubah ammarah jadi ramah, mengubah si miskin jadi si poket penuh, mengubah duri jadi mawar, mengubah si rendah jadi tinggi, walau papa tapi kaya dengan ilmu, iman, akhlak. (itu maksudku). Setinggi langit pun istana, jika tiada yang maksud ku itu, sia-sia.


Dia Fatih, akan menepuk dibelakangku dengan kuat sekali kadang terdengar bunyi "kedebuk!" itu la tanda kemesraaan seorang abang kepada adiknya. Bukan sengaja, saya pun sudah biasa. Mungkin itu lebih memberi kesan kepada ukhwah kami. Masakan Maqlubey, dihidang dan dijamah bersama dalam talam..berkat-berkat.


Hari ini hanya mesej ringkas dari saya, ishaAllah ada yang seterusnya untuk tajuk ini. Masih berhutang tentang strategi al-Fateh dan kaitan dengan kerajaan-kerajaan Islam sebelumnya. Mohon maaf segalanya, masa sangat cemburu, sepanjang hidup kita adalah student, memperbaiki diri menjadi tinggi disisi DIA, menjadi hambaNYa serendah di bumi. Amin. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...