ilham Ma'mum

Ahad, 26 Ogos 2012

Eid Mubarak..kembali ia berbeza

By : Selimutsura
Allahuakbar! Gema takbir!
"Alhamdulillah Ya Allah, 
aku disampaikan usia untuk melewati Ramadhan bertemu Syawal."
1 Syawal
Saya baru saja kebah dari demam. Seminggu terakhir Ramadhan begitu hebat sekali. Cabaran kuat untuk terus mengecapi saat-saat berada di bulan penuh barakah, ketika urat mula mencarik-carik, angin sejuk mula mencucuk-cucuk hingga ke tulang..saya bagai mahu kalah, tetapi saya disua jawapan.

Syawwal! Betapa saya mensyukuri nikmat. Allah Taala memberi saya kesempatan untuk bangun  mengecapi solat sunat Hari Raya. Sungguh terkejut, pagi itu saya bisa bangun. Bangkit tanpa demam, cuma batuk yang belum sihat. Takbir tanpa suara-pun sudah memadai bagi saya.

Kembali kepada Fitrah
Langit kembali kepada fitrah, cuaca yang sungguh damai, begitu tenang sekali.

Baju raya pun tidak saya beli, sunnahnya pagi itu saya mandi sunat Aidilfitri. Berwangi-wangi. Saya menyarungkan jubah putih, sambil senyum melihat cermin, menyisir rambut seperti pulang dari umrah. Ceria saya pagi itu, mengungkap segala-galanya. Taqabballallahu minna wa minkum!
Abah, Mak dan adik-beradik turut ceria, saya kini sudah kembali pulih. Sunnahnya lagi makan dulu, rendang, ketupat, lemang tersedia sudi dijamah. Pagi itu, saya dan keluarga menunaikan solat sunat di Masjid Khalid al-Walid (sejak sekolah lagi jadi tempat yang paling saya suka) yang kini tersergam indah. Masih kekal ruang solat yang lama. Tinggal kenangan.

Semua orang berpusu-pusu. Pelangi-pelangi kegembiraan terlukis di setiap wajah. Berpakaian serba indah, ini perhimpunan menuju ke syurga. Taman syurga, yang dijanji buat hambaNya. Hati yang sudah diputihkan, dibasuh pada Ramadhan yang lalu. Subhanallah..kanak-kanak riang ria, bersongkok dan berjilbab. Saya menggeleng-gelengkan kepala menguntum senyuman, betapa seronoknya mereka.

"Tahniah, buat yang berjaya!"

Pulang ke desa
Inilah pertama dalam sejarah, kami beraya di Kuala Lumpur. Sejak kecil, kami akan pulang ke kampung 2 atau 3 hari sebelum Hari Raya. Pecah rekod! Beraya bersama anak saudara@ cucu pertama keluarga, Muhammad Izz Amsyar. Kepulangan ke sisi desa, perasaannya begitu mengasyikkan. Lagu-lagu raya berkumandang ketika dalam perjalanan. Rumah nenek, tidaklah begitu jauh, memandu dari Kuala Lumpur ke Perak mengambil masa 2 jam lebih sahaja.

Betapa besarnya Kasih Cinta-MU,
 melapangkan masa-masa untuk beribadah, merawat hamba ketika lara. 
Membakar dosa-dosa hamba disaat-saat itu, hingga saya bisa bangkit pada meraikan hari-hari kemenangan. Saya tidak dapat untuk gambarkan betapa tenangnya jiwa saya, betapa selesanya nafas saya, saya cuba memejamkan mata. Allah..Allah..Allah..Saya memahat syahdu! Saya tidak bisa gambarkan..benar-benar suka akan perasaan ini.. 
Saya tangkap gambar ini ketika berehat & solat di Surau al-Wathaniah
Selamat Hari Raya Aidilfitri, minal eid wal faizin. Maaf atas kelewatan ucapan ini, lantaran kesihatan yang tidak mengizinkan saya ketika itu. Mohon jutaan kemaafan, dari hujung rambut hingga hujung kaki. Minta halal segala makan-minum, diampunkan segala kekasaran, kesilapan dan kesulitan. Saya memaafkan semua, saya halalkan kepada siapa yang berhutang, kalau saya ada hutang mari tuntut ye ;)

Jemput datang rumah! Jom puasa 6 hari syawal!
Dari Abi Ayub Al-Anshari, : Bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Barangsiapa puasa Ramadhan kemudian diikutinya dengan puasa 6 hari di bulan Syawal, adalah ganjarannya seperti puasa setahun” [Hadith Riwayat Muslim]

"Kembali kepada fitrah, bukan semakin surutnya ibadah"

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
54000 Datuk Keramat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...