ilham Ma'mum

Selasa, 25 September 2012

Kisah Kuantan 1

By : Selimutsura

Detik jam sudah menunjukkan 11.32 malam. Saya sedang menatap dan menaip blog kesayangan, diselang bersama irama lagu pilihan law kana bainana sungguh mendamaikan. Pinjam laptop ye..hihi

Apa saya nak tulis eh..hihi hmm..oh ya..bermula hari ini saya mula berkampung di Kuantan, Pahang. Masafah (masa perjalanan) daripada Kuala Lumpur mengambil masa lebih kurang 3 jam dan check in di Season View Hotel berdekatan Kuantan Parade. 

Tersergam indah Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah di tengah-tengah bandaraya umpama pusat utama yang menghubungkan tempat-tempat sekitarnya. Belum sempat saya singgah..inshaAllah.

Sehentinya saya di Kuantan Parade, pertemuan yang tak diduga dengan izin Allah saya telah dipertemukan dengan sahabat lama, 10 tahun yang lalu adalah kali terakhir kami berjumpa. Alhamdulillah beliau sudah bernikah dan mempunyai seorang cahaya mata. 

Terjegil-jegil matanya melihat saya, tidak disangka. MashaAllah.

Petang di Kuantan disusuli hujan lebat. Curahan rahmat menenggelam kepenatan badan seketika, membawa khabar masanya doa mustajab. 

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Seandainya kita sedar, setiap titisan hujan yang Allah turunkan itu membawa rahmat dari langit. Membasahkan bumi yang kering dan gersang.

Surah An-Naml | 60 maksudnya:
"Lalu kami tumbuhkan dengan air hujan itu kebun-kebun (subur) dengan indahnya.."

Seumpama jiwa seperti tanah.Ianya akan subur, indah, permai dan indah.

Rajin-rajinlah siram dengan melodi al-Quran, tarian zikir, lirikan ayat-ayat cinta pada Rasul, kata ucap yang santun. Pesan buat diri!

Malam pertama, saya dan teman-teman singgah sebentar ke Tanjung Lumpur. Katanya ikan bakar di sana enak-enak. Bayu malam menghembus, asyik menyapa pipi. Ikan siakap tiga rasa dan pari masak petai sebagai menu santapan, Saya menoleh kanan dan kiri. Boleh tahan, boleh cuba!

Allahumma Solli ala Saiyyidina Muhammad, wa ala alihi wa sohbihi ajmain

Sampai sini saja. Masih lama lagi di Kuantan, Lailah Saedah!

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
Kuantan, Pahang Darul Makmur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...