ilham Ma'mum

Selasa, 15 Disember 2009

Yuk! simpan janggut =)

NajmeeQamar


Ana mohon izin Iqbal post gambar ni...comelkan =)

Assalamualaikum shbt2 muslimin sekalian...berbicara tentang tajuk diatas sangat menarik minat ana utk mendedahkan galakan para Ulama' utk menyimpan janggut bersandarkan gagasan hadith Nabi Muhammad SAW. Bagi yang muslimat, antunna boleh beri galakkan kepada Abie,abah,papa,zauj,adik beradik laki2 antunna, utk menyimpan janggut kerana ia adalah sunnah yang sunat hukumnya. Pahala free2 je Allah Taala beri, menyimpan janggut juga merupakan pelaburan atau bonus amalan selain ibadah wajib kepada seorang muslim.


Sheikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki
Menarikkan, Junjungan besar Nabi Muhammad menganjurkan kaum muslimin menyimpan janggut kerana hikmah2 tertentu. Bukan susahpun...tapi bila simpan janggut tu rapikan ia, jaga sebaiknya agar nampak lebih kemas dan bersih =)

Sabda Baginda SAW tentang anjuran menyimpan lihyah(janggut) & menipiskan misai
daripada Ibn Umar r.a berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Bezakanlah (jangan menyamai) perbuatan orang-orang musyrik, lepaskan (simpan) janggut kamu dan nipiskan misai kamu.”- Hadis riwayat Bukhari & Muslim.


inilah gagasan hadith yg dianjurkan Baginda SAW kpd kaum Adam sume...jangan lupa juga menipiskan misai..bukan aper agar mudah nak makan tak la tersangkut kat misai hehe anjuran2 ini menunjukkan betapa pentingnya kekemasan dalam Islam. Jangan salah anggap..menyimpan misai ini boleh, alangkah comelnya jika nipis nampak kemas. Menyimpan janggut dan menipiskan misai adalah sunat, ia juga sunnah yg Nabi Muhammad SAW tinggalkan sebagai khazanah kebaikan yg patut diikuti. Nahnu ittiba'uka Ya Rasulullah..Ya Habiballah =)

Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyekutukan ALLAH membiarkan misai mereka dan mencukur janggut mereka, maka lakukanlah perbezaan daripada mereka dengan memanjangkan janggut dan menipiskan misai.”
Hadis riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih.

antum dapat fikir2kan, ini anjuran oleh Nabi Muhammad SAW. perkara ini menjadi perbahasan antara Ulama' tetapi antum dapat membezakan yang baik dan buruk. jangan kita tiru gaya org2 Yahudi dan Nasrani krn mereka memang jelas untuk menyesatkan kita dengan trend2 janggut dan misai yg pelbagai bentuk.


Sabda Rasulullah s.a.w:
“Bukanlah daripada umatku seseorang yang lain daripada kami. Oleh itu, janganlah kamu mengikut Yahudi dan Nasrani.”- Hadis riwayat al-Tirmizi.

Rasulullah s.a.w amat mengalakkan seseorang Muslim menyimpan janggut. Rasulullah s.a.w tidak perintahkan umatnya melakukan sesuatu kecuali ada hikmahnya dan kena pada tempatnya. Hanya ALLAH dan Rasulullah s.a.w sahaja yang tahu segala-galanya.

Sahabat2 sume...mudah je nak praktikkan =) namun begitu niat kta perlu selari iaitu matlamatnya utk mendapat Keredhaan Allah. Moga2 Allah terima amalan kita walau sehalus kuman, sekecil debu, sekelumit rasa wallahua'lam =)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...