ilham Ma'mum

Isnin, 25 Februari 2013

Didik Diri & Keluarga Gaya Luqman al-Hakim

By : Selimutsura

Kita sering mengambil formula dari luar dalam mendidik anak, diri dan keluarga dan merasakan bahawa cara didik yang dititip oleh barat menepati citarasa kita, tetapi adakah ia menepati ciri-ciri yang Islam mahukan? al-Quran bukan sekadar mengandungi hukum-hakam, cerita kisah nabi, suruhan dan larangan, ayat-ayat kesembuhan dan rawatan. Malahan formulasi mendidik anak, diri dan keluarga.

Saya terdetik, untuk kongsikan bersama beberapa resepi terbaik. Bukan dari saya dari Notebook Allah ini.

Segalanya sudah terdapat di dalam Notebook Allah ini iaitu al-Quran al-Karim. Betapa canggih pun Samsung SSSS..anda, Iphone 1000 anda, ia tidak mampu menandingi Notebook Allah ini. MashaAllah Tabarakallah.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #1

#1 Manusia perlu bersyukur dengan diri sendiri, anak yang dikurniakan, diberi pula nikmat berkeluarga dalam kehidupan. Syukur pada setiap rezeki yang diberikan, nikmat terbesar ialah nikmat Islam.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #2


#2 Cara didikan yang paling awal ialah dengan mengenal Allah s.w.t. Menyuburkan iman sejak kecil, mampu mendidik diri menjadi insan yang teguh kepada tali Allah Taala. Kebanyakan anak-anak, lebih kenal artis, pemain bole sepak, game angry birds,   mungkin secara mudahnya saya katakan, lebih kenal restoran KFC berbanding Allah Taala.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #3

#3 Berbuat baik dan menyayangi kedua orang tua, Ibu yang lelah membasuhkan kotoran pada badan kita, ayah yang menabur kudrat mencari sesuap nasi.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #4

#4 Islam sangat menitikberatkan menjaga hubungan dengan kedua orang tua. Walaupun Ibu Ayah tidak mentaati Allah, tidak semestinya kita menjauhi mereka tetapi lakukanlah dengan baik, cakap dengan baik, berikan kasih sayang. Sinar hidayah itu milik Allah Taala.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #5

5# Mengetahui dan marasai bahawa Allah Taala sentiasa memonitor kita dari segenap tempat dan tidak terbatas walaupun di dalam bilik sempit. Setiap amalan akan di layarkan semula di akhirat.

Didik anak, diri dan keluarga Gaya Luqman al-Hakim #6

6# Tunaikanlah solat, berbuatlah kebaikan dan jauhi kemungkaran dan sabar itu adalah sifat yang disukai oleh Allah Taala.



7# Tidak sombong dan angkuh berjalan di muka bumi, kerana keangkuhan itu sifat syaitan. Seorang hamba Allah, merasai bahawa segala yang dimiliki adalah amanah dan ujian.


8# Hidup sentiasa rendah diri pada ALLAH, tidak takabbur dan riak dgn berasa byk amalan.


Kepada sesiapa yang nak share silakan dengan halal, apa juga kelebihan yang diberi semua Allah yang punya. Saya hanya hamba Allah, menjalankan tugas dengan rela.

Wallahua'lam


Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...