ilham Ma'mum

Selasa, 23 Mac 2010

Khaleefah Cinta ...=)



NajmeeQamar

"antara harta dan ilmu, mana yang kamu pilih wahai anakku?" Gemersik suara Tok Wan membelah malam-malam yang sunyi selepas selesai solat isyak. " Abi...Khaleef pilih ilmu", mudah jawapan ku pada Murabbi. Aku memanjakan kepala di paha Tok Wan.

"kamu memilih madu Khaleef, kamu bukan sahaja merasai manisnya bahkan khasiatnya". Senyuman mesra Tok Wan menggirangkan suasana malam, tidak hairanlah aku di gelar anak Wan Manja. Kemana sahaja Tok Wan pergi, jemari kecilku pasti menggenggam erat jemarinya.

Kemuliaan dunia adalah kekayaan dan kemuliaan akhirat adalah ketakwaan. Kamu, baik laki-laki maupun perempuan, kemuliaanmu adalah kekayaanmu, keutamaanmu adalah ketakwaanmu, kedudukanmu adalah akhlakmu dan (kebanggaan) keturunanmu adalah amal perbuatanmu.
(HR. Ad-Dailami)


Malam bertemankan bintang-bintang, kerdip-kerdip membentangkan cerita...pada masa yang sama rembulan membuai ketenangan. Nada Tok Wan menghembus rindu pada yang Esa..."Subhanallah..anakku lihat angkasaraya bahawasanya tiada apa yang dapat menandingi DIA, segalanya telah lengkap terbukti". "Abi...Khaleef suka tengok bintang dan bulan, mereka bergandingan".

Daripada Muaz r.a berkata: semasa aku berpisah dgn Rasulullah saw dan aku bertanya: "amalan manakah yang dicintai oleh Allah?" sebagai menjawab Rasullullah saw bersabda: " basahilah lidahmu dengan zikrullah"

Tok Wan mengorbankan malam bersamaku..lelap dan lena di pangkuan Tok Wan. Aku adalah anak yatim sejak dilahirkan. Ummi ku baru sahaja pergi jauh meninggalkan ku. Kasih Cinta sudah terputus tapi doalah sebagai sendu dan rinduku pada Ummi. Moga Ummi dan Abi sejahtera bersama para solihin.amin. "Ummi..Khaleef rindu sangat2 kat Ummi tau...nape Ummi pergi jauh..huhu". Bisikan nurani ku meronta-ronta, nasib ku bertuah masih ada Tok Wan, "Aceh...Tok Wan".


Nilai cinta dan kasih, ada iman yang memandu...lurah dan tebing hati-hati melaluinya. Setiap hari ku ke sekolah bersama basikal tua Tok Wan. "Kriok-Kriok" bunyi betapa tuanya basikal itu, mendendangkan lagu bersama nyanyian unggas dan serangga. Kampung nan indah damai dan permai, barangkali kucupan-kucupan tasbih makhluk-makhluk Allah berpagi-pagi keluar mencari rezeki masing-masing.

Tidakkah kamu tahu bahawasanya Allah: kepada-Nya bertasbih apa-apa yang di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. Masing-masing telah mengetahui (cara) sembahyang dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa-apa yang mereka kerjakan. (surah an-Nuur; 24:41)

sahabat2 ana mencuba untuk menulis hehe percubaan je ni. InsyaAllah ada la kesah2 lain nanti ye. Kalau ku kira banyak nya nikmat, memang tak terjangkau untuk ku kira, tetapi nikmat ini membuat aku rindu dan cinta, yang memutuskan benak-benak kejahilan, aku tidak tahu bagaimana ucapan syukur dan terima kasih ku, ku rasa malu kerana syukur ku kurang dan tak bergula, ku ingin kan perasaan itu, yang membelah dada ku menyintai MU..Salam Semerbak Harum =)

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...