ilham Ma'mum

Rabu, 24 Mac 2010

Khaleefah Cinta ...=) - Cokelat Manis



NajmeeQamar

BAB 1 - COKELAT MANIS

Kicauan yang mendendang alunan-aluan mengiringi perjalanan ku ke sekolah. Aku mendongakkan kepala memandang jauh ke depan, perhatian ku tertumpu pada simpang jalan. Ramai orang mengerumuni pondok kecil tepi kedai Pak Lat. Sudah menjadi kebiasaan masyarakat Qaryah disini tahu Pak Lat ni pandai berceloteh, ada saja modalnya untuk buat penduduk kampung tertawa. Kalau ikutkan aku pun turut terpedaya dengan cerita-ceritanya. "Eh...manja mari sini kamu", Wak tiba-tiba menyapa. "Assalamualaikum Wak, ada ape?". Pandangan ku khilaf dari rancangan ala-ala Raja Lawak Pak Lat.

PERKARA pertama yang Nabi saw sampaikan ketika berada di al-Madinah a-Munawwarah adalah : " Wahai manusia, berikanlah salam, beri lah makan, jalinkanlah silaturrahim solatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur nescaya kamu akan memasuki syurga dengan selamat sejahtera( Riwayat Ahmad no 24513, Ibn Majah no 3374,al-Baihaqi dalam al-Syu’ab no 8490 )

"Ni Tok Wan kamu ada pesan petai semalam dia lupa nak ambil, nah..masuk dalam beg plastik kamu ye". Wajah Wak begitu serius sekali, lalu aku melemparkan senyuman padanya. Wak hanya mengangguk saja sebab wak malu. Ada 3batang gigi yang masih utuh di pinggir gusi.he2 =) Aku membawa petai-petai ke sekolah, bersama beg plastik sekolah ku..beginilah hidup ku serba kekurangan tetapi aku cukup bersyukur...alhamdulillah. Aku mengayuh laju ke sekolah, perjalanan jauh lebih kurang 10KM, umpama seorang pengembara agung Ibn Battutah yang menyusuri gelombang lautan, di hempas badai biru.

Khaleef melepaskan sesak di dadanya dengan menarik nafas panjang-panjang, di ikat basikal tua kuat-kuat lalu berlari menuju ke kelasnya.


Tok2!!!"Assalamualaikum Cikgu..kawan-kawan semua". Salam ku sampaikan kerana aku sudah lewat beberapa minit. Kelewatan ku menarik reaksi mujahid dan mujahidah semua. Aku berasa hairan senyuman yang mereka ukir kan, umpama ukiran-ukiran pasir yang musnah di badai ombak sayu. Kalau bahasa mudahnya macam "kerang busuk" he2 "Maaf Cikgu, Khaleef lewat lagi" sejenak kesunyian melintasi ruang-ruang legar kelas. "Duduk Khaleef...Cikgu tak marah tapi lain kali kena lebih awal ok, dah jom kita belajar sama-sama". Kata-kata cikgu Mahmudah setiap hari menjadi Cokelat yang paling manis buatku...aku bersyukur mempunyai cikgu dan sodiq-sodiq yang memahami. Campuran karamel Iman yang mencair, menadah bisikan-bisikan rendah diri pada Pencipta...hendak saja aku terbang membawa manis-manis Ukhwah ini.
Sahabat2 sume, Khaleef.....sayang pada kalian, perjuangan ini manis dan lazat kerana aku tidak keseorangan, kerana itu juga kayuhan ku semakin laju walau jauh dan berliku...huhuuhuhuhuhuuuhuhu Alhamdulillah =)

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah mereka yang mempunyai akhlak mulia, orang-orang yang terpilih antara kamu ialah mereka yang baik pergaulan serta hubungannya dengan isteri-isteri mereka.”

Riwayat At - Tirmidzi

Menadah tangan, berhujan kan airmata,
menambah ketakutan, menambah ketakwaan,
aku hilang arah, menuju jalan salah,
berilah harapan, agar titis tangisan,
menerjah ruang Hati kesyukuran...

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...