ilham Ma'mum

Isnin, 10 Mei 2010

Khaleefah Cinta - Konyang eden ni =)


NajmeeQamar

Aku kini sudah meningkat remaja, wajah comel ku dulu berisi dipipi kini semakin menyusut..Tok Wan acapkali mencubit pipi ku ini hingga merah dibuatnya katanya "geram". Aku ingat lagi ketika darjah 1...murid yang paling kuat menangis akulah...Khaleef =) waktu itu rasa malu belum lagi jinak dalam diriku, Tok Wan jugalah yang melayani cuba sedaya upaya memujuk hatiku...agar airmata yang mengalir tidak terus kehabisan disejat matahari yang riang. Tahun ini merupakan imtihan@peperiksaan yang penting buat ku. Aku berazam untuk melakukan sedaya upaya untuk memujuk diri menggapai kejayaan..melihat tingginya bintang di langit...apatah lagi melihat Tok Wan senyum gembira beralas gigi ompong@ gigi dah banyak gugur hihi Tok Wan memang kelakar...bila membayangkan giginya yang tersusun di atas meja..memang kelakar =)



Rasulullah SAW bersabda :

"Khairunnas anfa’uhum linnas",

"Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak mamfaatnya bagi orang lain."

(HR. Bukhari dan Muslim)

Setiap bulan ku tulis surat cinta buat Tok Wan di kampung, moga dengan penghantaran pengkhabaran ini menjadi penyejuk hati di sana. Cita-cita yang ku tanam dan ku semai akan ku tunaikan demi Islam yang tercinta. Aku tidak kisah bila besar nanti apa yang aku akan jadi tetapi pilihan hatiku adalah untuk menjadi khalifah Allah yang berguna. Bumi kian kali bersuara, mengeluarkan laharnya, menggegarkan kegeramannya, memuntahkan apa yang tidak disukainya dan...menggoncangkan jiwa-jiwa yang tak berdosa. Orang-orang yang memikirkan akan nilai kejadian alam dan manusia sudahpasti tidak menzalimi kerana segala ruang lingkup kehidupan ada kaitan dengan hubungan Ukhrawi...Subhanallah degup-degup jantung takut melihat kerakusan manusia terhadap alam sekitar..tapi lebih mengerikan sifat insani itu semakin dimamah, dihilangkan dalam kamus tamadun manusia sesama manusia. Anak-anak kecil...dihurung lalat, dibuang nilai cinta, dibuai arus sungai..huhu ZALIM sungguh korang ni!!! Astagfirullah...=(



Firman Allah Taala yang bermaksud (Al-Baqarah 2 : 30)
"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau"

Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".

Terik sungguh matahari hari ini, seperti tidak mahu berundur memberi belas kasihannya padaku. Khaleef terus berjalan ke kantin asrama, jam dinding menunjukkan pukul 1 petang. Ramai pelajar-pelajar bersesak ke kantin kerana waktu makan sudah tiba. Perut ku sudah berkeroncong mendendangkan lagu inang...bahkan mungkin lagu ala-ala padang pasir. Bunyi-bunyi itupun tenggelam dek Asswaat@suara2 sahabat2 ku yang lebih lapar rasanya hihi..makan..makan..makan alhamdulillah merasa jugak makanan yang baik-baik kalau dulu ngan Tok Wan huhu hanya Allah yang Tahu. Panjatkan syukur di atas segala nikmat yang diberikan...Ya Allah iringi keberkatan dalam apa jua ku lakukan agar tidak sia-sia perjalanan di bahtera dunia yang bergelombang ini...aminnn.

"Khaleef...=) makan sodap kita hari ni" lafaz tersimpan Fareez Husaini. "Bismillah wa syukru lillah...ini la habuan kita, habuan di akhirat jgn lupa hihi". Kami tergelak-gelak sambil menikmati juadah makan di kantin asrama.. =)


Sorry la sahabat2 buat kalian lapoooooooor hihi =)
Kenyang itu pada hakikat bukan makanan itu memberi kekenyangan...
Tetapi Allah jualah yang memberi kenyang untukmu...wallahua'lam

Salam Secantik Senyuman Anak kecil@baby comel hihi =B

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...