ilham Ma'mum

Selasa, 31 Ogos 2010

Nuskhah Musafir Ramadhan (~~,)



NajmeeQamar

Assalamualaikum sahabat2..lama antum menunggu ana menulis cerita di sini? perasaan rindu ana untuk menaip segala cerita bulan Ramadhan yg barkah ini. Sudah hampir ke penghujung Nuskhah Ramadhan kita lalui, pantas sungguh masa malarikan diri meninggalkan insan-insan yang lalai akan kebesaran bulan ini, tetapi pantas lagi terasa bagi mereka-mereka yang memenuhi bersesak ke BAZAAR Ramadhan, Tetapi pada hakikatnya malah lebih pantas lagi buat Mujahid-Mujahid dan Mujahidah-Mujahidah yang berpusu-pusu tanpa keluh dan kesah ke GEDUNG-GEDUNG IBADAH, menyinari malam-malam dengan lampu-lampu sentir dan neon rindu pada Allah Taala, menanti..mencari dan memburu satu malam yang lebih ampuh dari seribu bulannya "Lailah al-Qadr"

Para Muhaddithin yg Ma'ruf seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, At-Turmudzi dan Ibn Majah meriwayatkan satu gagasan hadith sabda Baginda Rasulullah SAW : "Carilah malam Lailatul Qadar pada bilangan yang ganjil di dalam tempoh 10 hari terakhir bulan Ramadhan"

Pendapat al-Faqih Imam As-Syafie menyatakan bahawa jatuh malam Lailah al-Qadr itu pada malam 27 Ramadhan ini disokong jua oleh Imam-Imam Mazhab yg lain. Imam Hasan al-Basri meriwayatkan bahawa suasana malam Lailah al-QAdr itu tenang, damai, tidak panas dan tidak dingin, Sumber Sahih Muslim ada meriwayatkan lebih 70,000 Malaikat akan turun ke bumi daripada Sidratul Muntaha, Para Malaikah ini membawa rahmatb Allah akan mengunjungi rumah-rumah dan memberi salam kepada orang-orang islam.


Bila Ramadhan ini, mengingatkan ana pada saudara2 kita di Palestin..walau terpenjara oleh tembok2 Yahudi Laknatullah, namun jiwa mereka bebas meraikan HARI RAYA "Ramadhan Kareem" dengan meriahnya walaupun dalam keadaan kekurangan. Doa antum dan sedekah antum amatlah diharapkan, bukan mohon simpati tetapi tanggungjawab kita sbg Muslim, Lancarkan derma Jihad antum krn bulan Ramadhan inilah amal ibadah kita diterima tanpa hijab, Allah Taala membuka seluas2 pintu rahmat dan barkat. Begitu jua Ikhwah kita di Pakistan yang kini dilanda musibah. Sama-sama kita ringankan beban yg mereka tanggungi sekurang-kurangnya mereka melakar senyuman dengan sedekah kecil yg kita lakukan amin..inshaAllah =)

Sabda Rasulullah SAW :
" HARTA TIDAK AKAN BERKURANGAN DENGAN SEBAB BERSEDEKAH, DAN ALLAH AKAN MENAMBAHKAN KEMULIAAN BAGI HAMBANYA YANG PEMAAF DAN ORANG YANG BERTAWADHU', AKAN ALLAH ANGKAT DARAJATNYA " ( Rawahu Muslim )


Selama 15 hari, ana keluar bermusafir keliling satu Jazirah(Semenanjung) Malaysia mengungkap pelbagai al-kesah Ramadhan, perit getir lelah dan gembira..mencorakkan perbezaan Ramadhan yg ana lalui sebelum=-sebelum ini. Ana yakin dan percaya perancangan Allah Taala memilih ana menyusuri jalan dakwah ini melalui satu pengembaraan yang tidak dapat diungkapkan. Secara panjang lebar memang memakan masa dan waktu..inshaAllah ana akan qasr(pendek) kan nya perihal Musafir lillah yang ana layari sepanjang 2 minggu lebih di perantauan dan negeri orang. Ini tempoh atau masawaat yang panjang selepas pengembaraan ana ke bumi Morocco 3 tahun yang lepas. Tugasan Musafir ana ini sangatlah berbeza dengan tugasan yg lepas, sambil mengembara ana bersama sepasukan rakan kerja akan memasak BUBUR LAMBUK disetiap persinggahan yg kami lalui.

Sebanyak 14 tempat persinggahan destinasi bubur lambuk yang mesti kami sediakan, 5 periuk setiap tempat, membungkus lebih kurang 2500 bungkus sehari, 6 hingga 8 jam tempoh menyediakannya daripada penyediaan alatan, mengangkat, menurunkan dari lori, menghidupkan unggun api, menumis rempah ratus dan mendidihkan air, memotong mencincang daging bawang halia, mengaul menunggu hingga beras kembang, sauna kepanasan mentari + kepanasan unggun, kekeringan tekak yg serius, berpanas hujan dingin dan mendung, hinggalah kebungkusan, kepanasan bubur berwap-wap, akhirnya kelegaan dan kepuasan memberi pada para jemaah masjid dan qaryah, tersenyum simpul memdapatkan bubur lambuk, kami percaya pada melalui Kalamullah ini :

" dan belanjakan hartamu di jalan Allah dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu sendiri ke lembah kebinasaan dan berbuat baiklah kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik" (al-Baqarah : 195)

kalau mahu diceritakan setiap persinggahan ada ceritanya, ada manis ada pahit ada duka, namun segalanya adalah kisah yang Allah tuliskan sebagai ujian, menguji hambaNYA yang taat dan sabar. Walaupun penat dan lelah, ada sabar dan tabah, ada gula dan garam, ada sunyi dan ragam, detik yang layu bertukar detik syahdu, rasa takut dan berani, rasa sedih dan happy hihi =)Segalanya ini untukMU ya Allah, ana menggagahkan diri pengorbanan dugaan cabaran di bulan pose tahun ini, ada kisahnya nanti ana bukukan hihi taklah ana ceritakan ye..Salam Ramadhan Kareem, bersama ini ada sisipkan sedikit gambar2 Musafir ana, moga amalan kita diterima Allah amiiiin Ya Robbb (^^.)/


Setiap tempat ada kisahnya..ni la antara tempat2 Bubur Lambuk =)




Rembau, Nogoie SomBilan


Masjid Ar-Rahman, Merlimau Melaka


Masjid Sultan Ismail, UTM Skudai Johor


Masjid Dato' Ghulam, Mersing Johor


Masjid Tengku Mahkota Abdullah, Rompin Pahang


TTC, Kuala Terengganu tapi ni kat Bandar Kuala Terengganu


Masjid Daerah Kubang Batang, Tumpat


Menara Masjid Jamiul Badawi, Kepala Batas


Masjid Daerah Taiping, Perak


Masjid Daerah Tapah

MaLaM LaILaH Al-QaDr, LaILah SeRibu BuLAn yg Ahyar, Ketenteraan Malaikat dan Ruh BeLAyar, Izin Allah Maha Agung al-Akbar, SaLAm..SeNtosa..RahMat..BarKah hingga FAjaR...Airmata BErtASbIH Lah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...