ilham Ma'mum

Isnin, 11 Julai 2011

Gugurnya Hatiku~

By : Selimutsura

~An- Nazhofah~

Assalamualaikum, berguntur jiwa ku sewaktu detik sejarah 9 Julai yang lalu, masih panas dan hangat dalam jiwa kekecohan mereka mengkaburkan mata-mata penghuni tanahair di media-media selepas kejadian, koreksi cerita dongeng diperdendangkan, kata-kata pengulas hendak saja ku pulas, mencanang mereka berjaya, mereka hebat, mereka yang undang keamanan, mereka juangkan keadilan "PALSU".

Bila terkepung dan beberapa orang tertangkap,
Kibarnya semangat membara, 
Membenteng ketakutan membentuk kota.

Hiruk pikuk tragedi,
Membingit kesakitan diri,
Bangkit laungan suci "Allahuakbar!"
Ini je tuntutan kami, tapi depa pun tak mau..

Antara mereka yg tergari, antaranya sahabat baik ana tertangkap, ana call berulang-ulang tak terjawab
Sudah naik ke trak agaknya, akhirnya jam 9.00 mlm baru terbalas :

Z: Assalamualaikum! aku kat Pulapol ni..
M: Waalaikumussalam, yaka hang kna kat mana?
Z: kat KL S**T**L
M: Aku amik hang la camni..hang nak balik umah? Dekat ja ngan umah aku.
Z: Aku tido' umah hang la boleh?
M: Boleh2..hang nak aku amik pkui bapa?
Z: Nanti aku call hang balik na.

10 minit selepas itu...
Z: Aku tak jadi la nk tido' umah hang, lain kali la ada rezeki kita jumpa lagi..aku ngan 13 orang yang lain balik sama.
M: Oh..pulak tak jumpa la kita na..ok baik2 na balik tu..nanti sampai hang bgtau aku na..elok2 Assalamualaikum.
Z: Waalaikumussalam..

Allahumma yusahhiluna wa yusa-i'duna..aminnnnn..lega hati ana mendengar khabarnya..alhamdulillah
Bukalah mata, dan minda buat sahabat2 yang masih buta, tuli dan keliru..sudah terhidang di depan mata, takkan masih menutup muka..

~Al-Quran dan Pemeliharaannya~ 

Seusai membasuh kereta di Car Wash Mat Bangla, melihat kaki langit hujan malu-malu, angin membalas terasa mewah nikmat Allah ini, bersahaja berguguran daun2 kecil KUNING , detik-detik ini menerjah ruang fikiran mereka yang gugur al-Fatihah buat Allayarham Baharuddin yang selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Lembah Keramat. 

Terbalik juga pada kenangan sewaktu belajar dulu di KUIS, di meja bulat ala-ala bentuk kayu (buatan asal drpd batu) beratapkan pohon-pohon rendang berhadapan perpustakaan, acapkali angin datang membawa kesejukan, maka berterbangan dedaunan dari pepohonan itu, Sabtu dan Ahad agak lengang, namun kehadiran rakan-rakan menghangatkan suasana, suram jadi tawa. Itu dulu..beda keadaan yang kini..aku sangat rindu saat itu..bersama sahabat2 yg juga merindu..

Jauh benor agenda cerita ini hihi seperjalanan ke Kota Kemuning, selepas menghadiri resepsi pertunangan saudara ana di Klang..(Selamat buat Tunang & Tuning) singgah sebentar di stesen Petronas Kota Kemuning untuk menunaikan tuntutan sebagai Mukallaf..ku melihat jam di tangan kanan ku.."Allah..da 7.30 mlm"..

Selesai ku berwuduk, tertawan hatiku pada 3 Kitab Al-Quran tersusun di balik kamar wuduk..berwarna hijau 2 kecil dan satunya bersaiz lebih besar sedikit. Alangkah takjub nya aku.terpana terpesona pada keajaiban ini, Subhanallah..bergugur lagi jantung ku melihat Al-Quran (saiz besar) meninggalkan kesan tinggalan dimakan anai-anai, bahagian sisi tepi bawahnya sahaja yang dimakan tetapi ayat-ayat nya masih ada, ini kebesaran Allah, dan ketaatan makhluk pada penciptanya. 

 Firman Allah Taala dalam surah Al-Hijr ayat 9 :
Maksudnya : "Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang Memelihara dan Menjaganya."

Bahagian bawahnya sudah dimakan anai-anai
Kebesaran Allah Taala..Al-Quran sebagai mukjizat terbesar Nabi Muhammad SAW
Allahuakbar!Allahuakbar!Allahuakbar! 


Renungkan firman Allah dalam surah Al-Fussilat ayat 40-42 yang bermaksud :


"Sebenarnya orang-orang yang menyeleweng dari jalan yang benar mengenai ayat-ayat keterangan Kami, tidak terselindung keadaan mereka dari (pengetahuan) Kami. (Kalau sudah demikian), maka adakah orang yang dihumbankan ke dalam neraka lebih baik, atau orang yang datang dalam keadaan aman dan selamat pada hari kiamat? (Katakanlah kepada orang-orang yang menyeleweng itu): “Buatlah apa yang kamu suka, (sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan (dan akan membalasnya)". (40)

"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar terhadap Al-Quran ketika sampainya kepada mereka, (akan ditimpa azab seksa yang tidak terperi); sedang Al-Quran itu, demi sesungguhnya sebuah Kitab Suci yang tidak dapat ditandingi," (41)

"Yang tidak dapat didatangi sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya; ia diturunkan dari Tuhan Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji". (42)


Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...