ilham Ma'mum

Selasa, 12 Julai 2011

*Kelana ke Ipoh*

By : Selimutsura

Semalam..

 Hayya Alassolahhhhhh!!!!!

Bang kedengaran mengejutkan, usap kan mata "Alhamdulillah hidup lagi aku, moga hari ini lebih baik..amin".
Mengambil wuduk dan bersolat, aduh sakit nya tubuh ku masih belum hilang bisa bersih barangkali, tapi sebelum itu sudah sebulan sakit tekak sukar menelan, bila sambal disua ke mulut rasa pedih sikit-sikit, seminggu juga hidung berdarah..kering kembali..mungkin panas dalam badan tak menurun lagi..

Ya Ilahi Rabbi Ya Allah
Anta Maqsudi wa Ridhoka Matlubiy...
semoga Allah menyembuhkan luar dan dalam, kerana soal perubatan melibatkan rohani dan menuntut jasmani.

Hari ini, ku menaiki LRT seperti biasanya, teringat pula peristiwa 9 Julai, menjadi simpanan dalam kamus kehidupan dan sejarah. Hari-hari menunggang gonggok elektrik pergi dan balik, letih sudah pastinya apabila pulang dari pejabat. Kalau kerja sikit pulang macam biasa tapi selalunya balik lambat. Namun sudah biasa rutin bekerja perlukan semangat yang kuat, kalu tiada sokongan terjatuh dihamparan , Allah sebagai dokongan membakar jihad dalam diri. 

Pagi ini cuaca dingin sedikit, sweeter hitam belang biru2 laut ku sarungkan (ada setahun umurnya). Beg lama ku sudah putus, diganti beg adik ku yg lama. Doa bertawakkal segalanya Allah dalam keselamatan. Pagi itu, masih ramai juga Polisi berlegar2 memandang-mandang, dalam hati ku "hai..takkan nak tangkap org lagi, sudah2 lah".

Terkejut melihat sms dibimbit ku, pagi ini perlu ke IPOH. Katanya mahu melihat Kedai Buku yang dalam proses utk dibuka disana. Sekitar 9 pg, bertolak ke Ipoh melalui PLUS..mengikuti jalan hala ke Sg. Buluh, Tg.Malim, Behrang dan seterusnya tiba di IPOH pada jam 12.00 tengahari, perjalanan yang memenatkan. Bila setiba di Ipoh, mengingatkan ku pada sesuatu bila ternampak poster (Karnival ape ntah) tertulis SMK Gunung Rapat, mungkin berdekatan sini agaknya.

Singgah sebentar di Restoran Sabar Menanti, kreatif benor pemilik kedai makan ini..ikan bakar cicah sambal belacan mmg selera, walau susah untuk telan bacalah bismillah..sekitarnya berkonsepkan kampung, hutan dan alam semulajadi. Selesai itu terus ke lokasi. Lot tepi berhadapan dengan kawasan parking GreenTown Mall. Boleh dikatakan strategik jua krn atasnya merupakan kolej Cosmopoint. Kalau dibuka kedai buku di sini ana akan memperhebatkan buku-buku berbentuk Islamik, bahkan mungkin di sini agak sukar memperoleh buku-buku yang memberi sinergi keimanan dan kecintaan kepada Allah Subhanahu wa Taala InshaAllah.
IPOH mali..

Tetapi ada sebuah kisah yang menarik disebalik musafir kami ini ketika bergerak pulang dari Ipoh, selepas melepasi tol Ipoh..kami merancang untuk berhenti di Perhentian RNR Tapah, untuk bersolat dan makan sebentar sambil-sambil mencari jeruk buah jambu. (Jeruk habis). Sebelum berangkat pulang, kami ingin mengisi minyak di RNR krn minyak sudah ditahap E(Empty). Nak dijadikan ceritanya tiba-tiba kawasan itu "BlackOut' makanya segala operasi stesen minyak terpaksa diberhentikan dan minyak-minyak tak dapat dikeluarkan. Kami risau tak sampai ke exit terdekat terkandas.
Masjid Muhibbuddin Shah

Dijangka elektrik akan kembali semula entah bila, kami masing-masing mengambil keputusan bersama untuk meneruskan perjalanan juga dan mengambil exit mana-mana yang terdekat. Persimpangan BIDOR adalah yang paling dekat. Ana berdoa dan bertawakkal minyak ini cukup untuk sampai ke Pekan Bidor. Kenderaan kami bergerak perlahan untuk menjimatkan minyak sediaada. Akhirnya rasa syukur tidak jauh dari Tol Bidor beratur bermacam2 stesen minyak ada, pilih saja yang mana hihi alhamdulillah.. ^^.) 
Terserempak la pulak dgn van GENG Upin Ipin kat RNR Tapah hihi

Kami meneruskan perjalanan pulang, dengan diiringi lagu nasyid album Selawat oleh Inteam n Unic, bila sambil dengar melihat ke luar cermin kereta, melihat kebesaran Allah, hati ku sayu krn cinta ku untuknya Habibi Ya Muhammad sangat kecil dan sedikit, aku malu pada diriku..dalam hati..aku rela diambil nyawa asalkan dapat bertemu denganmu wahai Kekasih Allah.Allahumma Solli Ala Saidina Muhammad wa Ala Alihi wa sohbihi wa Sallim. Kami tiba di Kuala Lumpur sekitar jam 5.30ptg di ofis, dan meneruskan perjalanan pulang menaiki gonggok elektrik.
UPSI..(^^,) agak blur..

Kalamullah (Surah Al-Qasash 56) yang bermaksud :

"Sesungguhnya kamu (Nabi Muhammad SAW) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaiknya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk."

Mohon kemaafan buat semua yang mengenali anadan yang tak kenal, ana doakan senantiasa kalian, bulan Syaaban semakin susut dimamah masa, bulan Ramadhan pula kan menyusul tiba, kerinduan yang membasahi mata ini tidakkan hampa jika mengundang ketaqwaan..
 * Maaf andai bahasa ana agak cacamarba dan kurang jelas..kerana lama sudah tak menulis..asiffff jiddan..

kau mencintaiku..


seperti bumi...
mencintai titah Tuhannya...
tak pernah lelah...
menanggung beban derita...
tak pernah lelah menghisap luka...

kau mencintaiku...
seperti matahari...
mencintai titah Tuhannya...
tak pernah lelah...
membagi cerah cahaya...
tak pernah lelah...
menghangatkan jiwa...

kau mencintaiku...
seperti air...
mencintai titah Tuhannya...
tak pernah lelah...
membersihkan lara...
tak pernah lelah...
menyejukkan dahaga...

kau mencintaiku...
seperti bunga...
mencintai titah Tuhannya...
tak pernah lelah...
menebar mekar aroma bahagia...
tak pernah lelah...
meneduhkan gelisah nyala...
 (Ketika Cinta Bertasbih) ^^.)


Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...