ilham Ma'mum

Jumaat, 22 Jun 2012

Menuju Ramadhan Terindah

By : Selimutsura
Salamullahi alaikum wa rahmatullahi barakatuh, dengan harapan berseri-seri mendakap cita-cita, menuju menjadi hambaNya yang tinggi disisi Dia, dan serendah hambaNya dibumi.


InshaAllah! Ramadhan yang dinanti bakal tiba, celik pejam celik kita sudah kembali ke penghulu segala bulan. Ketertinggiannya dalam daurah autoriti buat umat Nabi Muhammad S.A.W khususnya, kita wajib bersyukur  kerana dimuliakan oleh Allah dengan adanya Nabi terbaik, umat terbaik, ganjaran terbaik, lipat ganda pahala terbaik, ampunan yang seluas-luasnya, dijanji kemuliaan oleh Allah sebaik-baiknya.


Ramadhan, bulan penyucian dan pembersihan rohani dan jasmani. Sebelum menuju ke gerbang Ramadhan terindah, ingin saya kongsikan siraman ilmu dari siri pengajian bersama Ustaz Zamri al-Mantop yang saya telah cernakan dalam buku nota. Betapa pentingnya kaitan REJAB dan SYAABAN dalam menjayakan misi ke RAMADHAN.


Ejaan REJAB tiga serangkai (Ra|Jim|Ba)
Ra= Rasulullah S.A.W
Jim= Jibrail A.S
Ba= Buraq


Rejab, Isra-Mikraj yang penuh keajaiban keimanan!Solatlah!
Tanggal 27 Rejab, kekasih Allah-Nabi Muhammad S.A.W telah dibawa menaiki buraq bersamanya Malaikat Jibril A.S. Pernah diriwayatkan (kitab Fathul Bari) bahawa ketika itu Rasulullah S.A.W dirumah isterinya Ummu Hani. Perjalanan Nabi Muhammad S.A.W bermula dari situ. Para ulama pernah membincangkan ada yang menyatakan masa perjalanan Nabi Muhammad S.A.W mengambil masa satu malam sahaja, bahkan lebih cepat dari itu dalam jangka hanya 15 minit. Ini tidak mustahil. Subhanallahh!


Perkara pertama yang dilakukan Baginda S.A.W tiba di Masjid al-Aqsa ialah menunaikan solat sunat terlebih dahulu. Bukan singgah makan dulu, nak singgah R&R mana, atau nak shopping dulu. SOLAT adalah ibu segala kerja. Uniknya bulan rejab ini adalah pensyariatan waktu solat. Penting ke? Hebat sangatkah? 


Memang hebat dan penting! mana tidaknya hinggakan Rasulullah S.A.W perlu berhadapan dengan Allah di Sidratul Muntaha, melepasi langit-langit yang lain dan persinggahan yang paling hujung. Malaikat Jibril dan Buraq pun tidak boleh melepasinya. Tetapi insan agung ini yang bernama Muhammad, bertemu Allah begitu dekat sekali umpama jarak antara busur panah. Allahuakbar..50 solat yang disyariatkan kepada kalian awalnya, Rasulullah S.A.W ulang-alik bertemu Allah, merayu agar dikurangkan dan tidak membebankan umat.


Solat yang 5 itupun umatnya tidak penuh. Rasa terbeban pun ada. Betapa sayangnya Nabi kita. Hingga mahu meninggalkan dunia, masih dibibirnya menyebut umatku..umatku..
Sebelum Baginda S.A.W meninggal dunia, 3 perkara ini perlu anda tahu, sedihnya huhu
1. Rasulullah S.A.W mengingati umatnya (Ummati..ummati)
2. Rasulullah S.A.W membasahkan tangannya ke dalam bejana air, dan menyapu ke wajah dan anggota. (Betapa sakitnya sakaratul-maut jika umatnya tahu)
3. Rasulullah S.A.W menyelak tirai, berasa lega melihat Saidina Abu Bakar usai mengimamkan SOLAT.


Mengambarkan pada kita, utama solat itu mengatasi ibadah yang lain. Perkara pertama yang pasti dipersoalkan! SOLAT! Jangan tinggal! Tak kira lah..kita nak main bola ke, pergi memancing ke, main Play Station ke..langsaikan SOLATmu. Bereh ^^)
Hukum Susu vs Hukum Arak
Ketika Rasulullah S.A.W diperjalankan, Baginda terdengar satu panggilan di sebelah kiri dan kanannya yang memanggil nama Muhammad. Tetapi Rasulullah S.A.W tidak menoleh ke kanan atau ke kiri. Lalu Jibril A.S menyatakan bahawa suara tersebut adalah panggilan dari kaum yang mengingkari Allah dan menyekutukannya iaitu Yahudi dan Nasara.


Rasulullah S.A.W diberi pilihan oleh Jibril A.S, untuk memilih di kanan SUSU dan di kiri ARAK. Lalu Baginda Muhammad S.A.W memilih susu, yang bersih, yang suci, yang indah. Susu dibahaskan oleh Ulama adalah fitrah.


Kita bayangkan SUSU lembu, warnanya putih, bersih dan cantik bahkan asli diambil melalui perahan. Langsung meminumnya selepas memerah. Tanpa melalui banyak campurtangan manusia.


Tetapi arak, melalui satu proses yang banyak campurtangan manusia. Sudah tidak asli, diperam, dicampur dengan bahan-bahan asid, banyak keserabutan yang ditambah. Sudah tidak fitrah.


Pilihan yang dibuat oleh Baginda S.A.W adalah pilihan yang tepat dan dekat dengan fitrah. Sebab itu, Undang-undang Islam adalah undang-undang fitrah! (Hudud, Qisas dan Takzir) dan kita labelkan sebagai hukum SUSU. Manakala Undang-undang ciptaan manusia adalah hukukm arak. Kenapa? Apa bukti? Apa kaitan antara SUSU dan Hudud? ARAK dan Undang-undang Ciptaan?


Contoh, anda ada anak yang berumur 17tahun, baru lepas SPM dan memperoleh keputusan 12A1, menjadi pengarang jantung anda, disayangi. Tiba-tiba anak tuan\puan telah dilanggar oleh mat rempit yang sengaja melulu. 
A. Dengan ini mahkamah ciptaan manusia menjatuhkan hukuman penjara dan denda kepada mat rempit tersebut, kalau dia insaf, insaflah..kalau tidak? Apa perasaan anda? Adakah setimpal dengan hukuman itu?


B. Kita lihat pula hukum SUSU, sabit kesalahan Qisas bunuh balas bunuh. Pihak keluarga mangsa akan dibela, diberi pilihan :
1. Meneruskan hukuman balas bunuh, setimpal dengan kesalahan kerana sengaja.
2. Memberi kemaafan tetapi mat rempit dikenakan DIAT (Bayar Ganti) - nilai nyawa seseorang ketika zaman khulafa' ar-Rasyidin sebanyak 100 ekor unta= RM 500,000. Kalau sekarang? Walaupun kita tahu bahawa harta tidak boleh diganti dengan nyawa anak, tetapi Islam membela ahli keluarga mangsa dalam menuntut keadilan.
3. Memaafkan terus (redha)-ini memerlukan kesabaran yang tinggi, bukan mudah memaafkan orang.


Sempena pilihanraya yang dijangka entah bila-kan tiba, saya pun tak tahu! Kita perlu membuat pilihanraya dalam diri terlebih dahulu. Sebagai contoh solat subuh anda, samada cincai boncai atau kusyuk tawaduk. Bila azan berkumandang, Assolatu Khoirumminan-nauum! (Solat lebih baik dari tido!) atau An-nauumu Khairumminas-solahh! (Tido lebih baik dari solat!). Rasanya ramai yang tido atau bangun?


Saya menuding pada diri ini. Kalaulah mereka tahu betapa besarnya fadhilat solat berjemaah, luasnya rahmat majlis ilmu, besarnya keampunan Allah. Sudah pasti kita akan merangkak-rangkak menuju ke saf yang pertama, Berkejar-kejar menuju ke majlis ilmu, teresak-esak memohon ampun.


Sekurang-kurangnya memberi sedar selama ini, apakah pilihan yang kita pilih? Hijau atau Biru? nak Hiburan Islam ke K-POP? Pilih lah sendiri, nak HUKUM SUSU ke HUKUM ARAK? =)


Syaaban, palingkan wajahmu!
Kiblat pertama, disyariatkan oleh Allah menghadap ke Baitul Maqdis. Kaum Yahudi dengan angkuh mengejek-ejek Nabi kita Muhammad S.A.W dan umat Islam kerana menghadap ke kiblat mereka. Disamping itu, berat di sanubari Rasulullah S.A.W untuk berqiblatkan Baitul Maqdis yang merupakan qiblat musuh utama iaitu orang-orang Yahudi. Perlu kita tahu juga bahawa, Baginda S.A.W sering keluar malam dan mendongak-dongak ke langit berharap agar diturunkan wahyu menukar arah Qiblat. Cinta Nabi Muhammad S.A.W kepada Kaabah iaitu qiblat Ibrahim A.S sangat memuncak. Firman Allah Taala yang bermaksud :


“Dan Kami sering melihat kamu mendongak-dongakkan kepalamu (Nabi Muhammad) ke langit. Maka (pada hari ini) Kami tukarkan bagi kamu ke arah Qiblat yang kamu suka. Oleh yang demikian, hadapkanlah wajahmu ke Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada maka hendaklah kamu mengadap ke arahnya. Sedangkan mereka yang telah diberikan al-Kitab (Yahudi) itu benar-benar tahu bahawa hal ini adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Dan tidaklah Allah SWT alpa terhadap apa yang mereka lakukan. {144} 


Dan sekiranya kamu datangkan segala bukti kepada mereka yang telah diberikan al-Kitab kepadanya (Yahudi), tidaklah mereka itu mengikut Qiblat kamu. Dan kamu juga tidak akan sekali-kali mengikut Qiblat mereka. Bahkan mereka sesama mereka juga tidak mengikut Qiblat antara satu dengan yang lain. Dan sekiranya kamu mengikut hawa nafsu mereka selepas datangnya kepada kamu pengetahuan, maka sesungguhnya kamu adalah dari golongan yang zalim. {145} 


Mereka yang Kami berikan al-Kitab itu (Yahudi dan Nasrani), mereka mengenalinya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka. Akan tetapi sebahagian daripada mereka itu senantiasa menyembunyikan kebenaran sedangkan mereka mengetahui. {146}


Kebenaran itu adalah datangnya dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu tergolong dari kalangan orang yang zalim. {147}” | al-Baqarah


Bangsa Yahudi dan Nasara sangat mencemburui umat Islam hinggakan mereka sanggup berpakat dan bersekongkol untuk menyesatkan umat Islam mengikut cara hidup mereka. Bangsa Yahudi hingga satu tahap beranggapan bahawa Malaikat Jibril silap memberi wahyu kepada keturunan Bani Ismail, sepatutnya diberikan kepada Bani Israel. Ini diperjelaskan dalam Firman Allah yang bermaksud :


"Sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka." (Al Baqarah: 120)


Tetapi kita lihat masakini, banyaknya MUSLIM yang suka pula terikut-ikut dengan style dan trend orang-orang Yahudi. Masakan ada yang turut berbangga dengan gaya dan cara hidup sedemikian. Perasan atau tidak? Bulan Syaaban ini, orang-orang Yahudi dan Nasara memenuhkan dan MENYIBUKKAN masa kalian (umat Islam) dengan SPORTS, MOVIES, OLIMPIK, SMOKEs, EURO 2012, SEX dan banyak lagi. Nanti bulan Ramadhan lagi hebat! Mereka menipu umat Islam, melekakan umat Islam supaya lupakan TAHAJJUD, lupakan SOLAT, lupakan JEMAAH, lupakan MAJLIS ILMU dan lupakan semuanya, IKUTLAH KAMI (YAHUDI NASARA). Anda sedar? atau tidak sedar? Tepuk dada tanya IMAN.


Benarlah sabda Rasulullah S.A.W yang maknanya :
“Kamu akan mengikut jejak langkah orang-orang sebelummu sejengkal sejengkal dan
 sehasta sehasta sehingga kamu akan menuruti mereka walaupun mereka memasuki
 lubang-lubang biawak.”

Sahabat bertanya:
“Siapakah mereka itu ya Rasulullah?”

Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menjawab:
 “Yahudi dan Nasara, siapa lagi.” 
(HR Muslim)

Bukan maksud saya, SUKAN, TENGOK MOVIE tak boleh. Tetapi inilah realiti umat Islam. Kita dibuai, disogok, dileka, ditipu..akhirnya kita menjadi MUSLIM ILUSI bukan MUSLIM REALITI. 
Sudah tiba masanya, palingkan wajahmu dari YAHUDI seumpama palingnya wajah Nabi Muhammad S.A.W dari qiblat orang-orang YAHUDI, bukan kerana qiblat itu tetapi kepada orang-orang Yahudi yang tidak pernah redha dengan umat Islam, mereka memusuhi para Rasul, dan membunuh saudara-saudara kita di Palestin yang memerlukan pembelaan! Anda lah yang memilih..untuk jadi MUSLIM REALITI atau MUSLIM ILUSI. Bersama-sama kita koreksi diri, selamat menuju Ramadhan yang terindah!


Wallahu'alam, mohon tegur =)
Surau Ikhlasiah, Datuk Keramat 2012



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...