ilham Ma'mum

Rabu, 19 Oktober 2011

Senyumlah walau di mana anda berada =)

By : Selimutsura

Hujan masih turun dengan lebatnya, awan merintik-rintikkan air hujan melalui perintah Allah Subhanahu Wa Taala, mereka taat sentiasa,ikut sehingga terhenti mengikut sunnatullah. Ku masih di ruang pejabat menanti hujan berhenti. Kalau sekarang ku keluar berlari ke stesen keretapi pastinya basah. Kawan-kawan mula meninggalkan pejabat, kad kerja mula diketikkan tepat jam 5 petang. Lampu sisi kanan pejabat pun sudah dipadam, cuma di sisi kirinya belum, suis berhampiran dengan ku. Sudah biasa harian pulang lewat, dengan kerja yang penuh, pulang berjalan kaki. Sampai di rumah penat itu sudah alah bisa. Demi mencari sesuap rezeki Allah.


Ku duduk, tersenyum bukan apa..tengok gambar ni ^^,)


Rasulullah saw mengajar kita supaya memberikan senyuman sepanjang hari, kerana faedah senyum sangat banyak. Kadang-kadang kita senyum hanya pada perkara-perkara tertentu sahaja.


Kita lupa senyuman itu luas jika kita kembali melihat ia dalam agama kita ia merupakan satu sunnah yang sangat disukai oleh Allah Taala dan RasulNya.


Pernah enggak kalian terfikir dan lakukan, bila waktu kita hendak menunaikan solat, kita memberikan senyuman merasai kegembiraan, untuk bertemu dengan Allah, apatah lagi di rumah Allah (Masjid, surau dll) kita masuk dengan dengan wajah yang ceria.


Cuba antum cuba, sebelum mendirikan solat antum tarik nafas kemudian senyum camni (^.____.^)
Energy berkali ganda, Nikmat Ibadah pun terjana, Penghayatan pun terbina insyaAllah.


Sampai satu masa, tangis pasti mengiringi kerana bersyukur atas segala pemberian Allah, Allah masih mengurniakan kesempatan, hati masih bertaut. Tangis & senyum.

Rasulullah SAW al-habib, adalah sebaik-baik insan yang memberi senyuman, dalam sabdanya :   تبسمك في وجه أخيك صدقة

[Senyumanmu kepada saudaramu adalah sedeqah]

sekali senyum Allah gandakan 10 ganjaran, apatah lagi setiap wajah sahabat-sahabat, kita memberi senyuman. Kalau seorang 10 ganjaran, kalau 10 orang berganda ganjaran pahalanya. Mudahnya Rasulullah SAW mengajarkan kita tentang perkara ini. Rugilah kita.

Berikanlah senyuman pada kucing, bunga dan alam disekeliling, kerana ada terapi yang Allah singkapkan, yang perlu kita fikir dan zikir. 

Ana tinggalkan antum dengan satu klip yang ana amat gemari, Fattabi'oni, senyuman sebagai satu sunnah sila klik http://www.youtube.com/watch?v=5fl8Gr-0sM0&feature=relmfu

ana dah nak pulang, juz a simple from my mind, ok hingga bertemu lagi insyaAllah =) 

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...