ilham Ma'mum

Ahad, 23 Oktober 2011

Antara Kemanisan Iman & Kemanisan Aiskrim

By : Selimutsura


 Dan katakanlah, "Segala puji bagi Allah, dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaran-Nya, maka kamu akan mengetahuinya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa yang kamu kerjakan."
(An-Naml: 93)

[ Kesentosaan fikiran bermula dari hati yang bersih dan tenang, kegelisahan dan kesusahan tiba-tiba datang meracuni kesentosaan. Serba tidak kena, serba salah menanggung beban dan tekanan, lumrah biasa sebagai fitrah manusiawi. Kesentosaan fikiran dan berlapang dada adalah pilihan yang baik, membiarkan kekusutan diganti dengan kejernihan hikmah dari ALLAH Subhanahu wa Taala ]

Barakallahu lakuma
Tahniah, alfun mabruk buat sahabatku Allif dan pasangannya Hasimah yang seusai melangsungkan walimah di Port Dickson 2 minggu lepas, tak sangka ada jugak KAMPUNG JAWA kat negeri sombilan ni hihi nama tempat pun Kampung Jawa, PD.
Memang sah kawasan tu majoriti orang jawa, bila ana tengok menu juadah, sambal goreng, sohon, daging masak semur, cuma pecel je yang takda, aku kok kesuwen arek mangan pecel (kalau org melayu kita panggil mengidam la). ^^.) 

namun memang meriah, sekampung rewang bareng-bareng. (tolong-menolong bersama).
Moga diberkati ALLAH & kekal, cintan cintun sampai ke syurga.

HIMPUN kerana ALLAH
Media arus, banyak menimbulkan polemik pemikiran umat, berita yang disiarkan banyak mempengaruhi pandangan masyarakat tentang HIMPUN. Tidak semuanya perlu kita ambil 100%, kalau NABIL Raja Lawak cakap “Lu Fikir La Sendiri”, tetapi Ustaz Nabil Ahmad cakap “Marilah BerFikir Bersama Saya” lebih menarik dan afdal di ambil yang mana?

HIMPUN mendapat sokongan dari segenap pihak, tidak mengira latar belakang, ia dihadiri bukan sahaja yang Islam bahkan yang bukan Islam juga. Bagi ana, apa-apa yang berkaitan dengan kebajikan & kepentingan umat Islam perlu kita sokong dan dokong. Ana tersentuh dgn kata-kata oleh Ketua Pemuda Pas Wilayah Persekutuan, Ustaz Kamaruzzaman Mohamad sewaktu mesyuarat bersama Munsyid Malaysia beliau ada menyatakan sekiranya ada pihak yang tidak mahu jaga ISLAM betul-betul kita tolak, tiada kompromi samada dari pihak mana sekalipun.

HIMPUN bukanlah satu provokasi, untuk bertegang urat, menunjukkan silat masing-masing  atau apa-apapun, secara jelasnya isu “AKIDAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA” adalah isu tunjang umat Islam, pihak pemerintah perlu sedar, menunjukkan umat Islam di Malaysia mahukan pembaharuan yang membela umat Islam. Orang diluar sana lebih banyak bercakap di FB, Blog, Twitter, dari melakukannya, sebab itu orang yang berkata lebih banyak dari yang pergi ke sana. Sebenarnya tidak timbul pun kebencian kepada agama lain, kerana Rasulullah SAW tidak menganjurkan kebencian tetapi kasih sayang sebagai satu metode dakwah yang lebih terbuka dan komprehensif. Peranan ini bermula dari diri sendiri, mengukuhkan akidah umat sejak dari dalam buaian.

Firman ALLAH Taala :
‎Tolaklah perbuatan buruk mereka dengan yang lebih baik. Kami lebih mengetahui apa yang mereka sifatkan."
[Al Mu'minun: 96]

Satu lagi ayat yang ana tersentuh Ustaz Kazim Elias malam tadi ada menyebut lebih kurang macam ini, “kita tidak boleh paksa orang untuk mengikut kita, tetapi asalkan dia Islam sudah cukup bermakna untuk kita.”
Untuk lanjutan boleh singgah  http://www.malaysiakini.com/news/179376

Oh Ibu-Ibu
Semalam ana luangkan masa bersama adik untuk melawat sahabatnya di Hospital Sg. Buloh. Tidak tahu mengapa semalam banyak benar pemandu-pemandu nak langgar kete Avanjo ni. Masuk lane tengah ala2 “potong sayur”, tak bagi signal masuk simpang, memotong dari kiri, sipi-sipi je..memandu ni memang kena banyak sabar Allahuakbar..alhamdulillah sampai juga ke sana.

Nak dijadikan citernye kami datang terlalu awal, lebih kurang jam 3 petang. Waktu lawatan yang ditetapkan jam 4.30 hingga 7.30 malam. Kami pun terpaksalah menunggu lama, sambil ana pergi cari buah-buah sikit untuk kudapan. Sepanjang duduk di bangku hospital, lebih kurang 20 orang lebih ibu-ibu..berjalan keluar dari hospital bersama suami dan cahaya mata baru mereka. Kesian tengok si Ibu berjalan perlahan-perlahan ke kenderaan sambil ditemani suami masing-masing.

Si ibu & ayah senyum melihat, sejuk hati tengok wajah anak kelahiran, pengorbanan tak ternilai. Setiap langkah Ibu menatang kesusahan, sebanyak pahala berjihad di medan perang. Semoga Allah memberkati mereka semua, baby comel soleh solehah aminnn.
Ada petua sedikit dari ana, antara amalan surah-surah pilihan yang terbaik untuk dibaca dan didengar semasa kehamilan bagi ibu-ibu :

·         Surah Al-Fatihah – Untuk terang hati & kuat ingatan
·         Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin & memperolehi anak yang sabar dan taat
·         Surah Luqman – Untuk memperolehi anak yang cerdik akal & cerdik jiwa
·         Surah Yusuf  Untuk memperolehi anak yang cantik rupa & cantik akhlak
·         Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu & anak bersifat berhati-hati
·         Surah Yaasin – Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
·         Surah At-Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat
·         Surah An-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin

InsyaAllah, segalanya dengan izin ALLAH..berusahalah ALLAH akan memberi =)

Manisnya mengatasi Aiskrim

Perkongsian untuk antum semua, semalam ana pergi ke ceramah perdana Ustaz Kazim Elias di Surau al-Mustaqim, surau tersebut menawarkan aiskrim kepada kanak-kanak yang hadir pada majlis tersebut. Sesuatu yang menarik perhatian yang boleh diambil untuk menarik minat kanak-kanak. Pendekatan dakwah bil hal yang bagus dan jarang sekali dilakukan.

Slot ceramah diadakan selepas solat Magrib berjemaah. Ustaz Kazim Elias tidak boleh lari dari ceramah yang mengasyikkan dan menceriakan, bahkan ilmu-ilmu yang disampaikan berkaitan dengan permasalahan semasa yang kita lalui seharian.

Beliau menyebut, tempat yang paling tenang sekali atas dunia ini adalah Rumah Allah, segala-gala jawapan tentang kerungsingan di hati dan fikiran akan terubat di Rumah Allah, jika di Rumah Allah hati pun tak tenang, maknanya ada something wrong namanya. Jika kat rumah jiwa tak tenang datanglah ke masjid/surau, insyaAllah yakin bahawa Allah akan memberikan ketenangan ke dalam diri kita. Setiap masalah ada solusinya. Tempat yang paling selamat pada hari kiamat adalah Rumah Allah.


Ustaz Kazim, menyatakan nikmat kebahagiaan di dunia itu ada 3 :

1.       Isteri yang solehah
2.       Rumah yang bagus
3.       Kenderaan yang bagus

Tetapi kebahagiaan yang sebenar adalah IMAN, Iman adalah nikmat yang paling besar dan utama di sisi ALLAH Taala. Ustaz pesan “Kalau nak cari calon , carilah yang beragama, Ustaz tu title je..yang paling penting cari yang beragama, tukang masak yang beragama, kalau pegawai, pegawai yang beragama, kalau jurutera, jurutera yang beragama..selamat berbahagia insyaAllah ^^.)

“kalau tak dapat aiskrim pun takpe, IMAN ada lagi manis.”

Sabda Rasulullah S.A.W.:
"Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan Iman (iaitu)Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam Api Neraka."
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)

Wallahua’lam..tegurlah ana, insan biasa yang dahagakan ilmu, ana tinggalkan kalian dengan satu klip video ini..sila klik ye..ayuh berselawat sama2 http://www.youtube.com/user/awakeningrecords?feature=grec_index#p/a/u/0/eLFW---YSWE
Selamat merasai kemanisan IMAN & aiskrim hihi =)

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...