ilham Ma'mum

Rabu, 5 Disember 2012

Cinta TEMPE

Pena Selimutsura

Assalamualaikum..sebenarnya artikel ini saya tulis pada 19 Disember 2010. Ini antara penulisan yang saya suka.

Terimalah Cinta TEMPE =)


Cinta Tempe Goreng

Hebat sungguh penulis buku ini..tersentuh hatiku. Membaca hingga ke muka akhirnya. Mungkin ini kali pertama ku habiskan buku novel ini, kebanyakan nya hanya separuh jalan tidakpun hanya terselit rapi di ruang almari sebagai hiasan dinding yang berlubang. Penulisnya berlabel nama sastera Wangi Iman. Hebat2..menginjakkan inspirasi ku untuk semangat menjalani hidup.


Aku hanya si penjual tempe di bahu jalan. Cuaca hari ini agak mendamaikan, kelihatan mentari segan - segan ditutup awan. Kadangkala angin bayu membadai khemah kedaiku, membayangkan hujan ataupun sebaliknya. Tempe - tempe mula berenang di lautan minyak, tempe bersalut tepung yang enak.


"Mari3..tempe enak, rasa madu, sekali pasti nak lagi.."


Sudah bertahun - tahun ku berniaga tempe disitu, boleh dikatakan sekitar kota sudah mengenali ku. Apa lagi tempahan2 pakcik makcik sekitar kota, disiapkan bungkus lagi. Macam McDonald nak wat style Take Away lebih kurang..hihi Tempe goreng cicah sambal kicap..ummmp..panas2.

"Assalamualaikum, umm..sedapnya bau..bagi saya tempe goreng 5 ringgit". Seorang gadis berbusana muslimah senyum melihat tempe - tempe ku. "OK..beres" mudah jawapan ku, kelihatan perasaan gembira terlakar pada riak wajahnya..mungkin pertama kali beli kot..hihi whatever lah..asalkan bahagia. Detik hatiku.

Hari - hari , gadis yang sama datang membeli tempe - tempe goreng ku. suatu hari tiba - tiba terdetik untuk bertanya "Adik ni kerja kat sini ke? Pertanyaan ku mencari konklusi. "Oh..saya kerja kat Toko Kedai depan tu..baru je 2 minggu lepas, saya terdengar ada orang jual tempe goreng sedap kat sini..saya saja singgah..tapi memang enak saya suke..alhamdulillah".

"Oh..kita mesti kreatif, salutannya mesti kemas, had masa gorengnya pun mesti dijaga, kerapuhan dan kelembutannya, kebersihan dan kesucian juga mesti dipelihara..baru la ramai pelanggan datang. Kalau goreng, hati mesti bersih, barulah tempenya wangi dan enak, yang paling penting mulakan dengan bismillah..baru ada class.." kata ku menamatkan cerita.

Manifestasi daripada Buku karangan Wangi Iman, "Goreng2 Kreatif" menyedarkan aku tentang selok belok menggoreng yang betul..

Muslimah itu pun tersenyum.."betul3" katanya.

Aku adalah anak yatim piatu, aku duduk bersama Pakcik Ajwad dan isterinya Makcik Rasyidah. Ku anggap mereka sudah seperti ibu dan ayahku. Kematian kedua buah hatiku yang meragut mereka ketika menunggang motosikal membeli tempe - tempe di pasar borong. Semenjak itu ku meneruskan kerja sebagai penjual tempe, kerana dengan cara inilah membolehkan ku membina jaringan silaturrahmi dengan kenalan2 ibu dan ayah.

Dari Ibu Mas'ud ra bahawa seorang lelaki bertanya kpd Rasulullah saw, "Manakah amal yang lebih utama?". Beliau menjawab : "Sembahyang dalam waktunya, berbakti kpd ibu bapa dan berjuang di jalan Allah".


Ku belek semula wajah novel Wangi Iman muka 102 :


"gOrengan yang Rangup, mestilah gaulan antara tepung dan mentega dengan mesra,sudah pasti tuan yang menggaul itu jua mestilah seorang yang mesra, rangup digigi mesra di mulut dengan zikir" - manifestasi novel "Goreng2 Kreatif"

hmmm..secret recipe.. =)
seharian kaedah2 ini menjadi intrepetasi kepada tempe - tempe ku, alhamdulillah kini tersergam indah kedai "Tempe Enak Rasa Madu", impian sudah menjadi kenyataan..syukur rasanya. Kini pelanggan tak perlu berpanas2 mencari tempe, bahkan mereka boleh mendapatkannya melalui frozen sahaja, yang perlu ada ketulenannya.

Manifestasi Novel Goreng2 Kreatif muka 141 :

"Tulen itu Keaslian, Istiqamah salutan dan bakaran, yang tetap itu disukai Allah"

Sedang aku membelek2 plastik di bawah meja kaunter tempahan..
"Assalamualaikum, umm..sedapnya bau..bagi saya tempe goreng 50 bungkus".
Macam pernah dengar suara ini, ku berdiri..
"eh..waalaikumussalam, awak yg selalu beli tempe saya masa dulu2 tu kan?"

"tak sangka, awak sudah berjaya sekarang ini..Mabruk!" kata gadis muslimah berjubah hijau. "hihi..rezeki Allah alhamdulillah..ni sume berkat doa semua..dan tak lupa juga my secret inspiration "Goreng2 Kreatif".. (^^.)

"Goreng2 Kreatif???" tanya gadis itu.
"yup..tulisan Wangi Iman..saya dapat semangat melalui novel ini selama ini..menjadi pembakar semangat saya selama ini". Jawab ku dengan penuh semangat.

Tiba-tiba gadis itu terus pergi setelah mendapatkan bungkusannya, 
"Saudari sekejap...siapa nama awak? - Tanyaku
"NurEiman Utrah!"- jawabnya mudah...dalam benak hatiku...NurEiman..Utrah...
Eiman = Iman ,Utrah = Wangian.........ape.......

Selepas 5 tahun kemudian...

Lafaz nikah sudahpun terucap, riang sungguh hari itu subuhnya begitu syahdu..suam - suam tanpa kemaraan cahaya mentari. Masih terbayang lagi ungkapan itu..menerjah fikiran ku hingga membawa ku tersenyum leka..


Tuzawwijha NurEiman Utrah binti Elyas dengan mas kahwinnya 1 Dinar tunai wa Qobiltu..


siapa sangka si penjual tempe bertemu jodohnya dengan anak Toko Kedai Buku terkenal rupanya yang merupakan pemulis novel "Goreng2 Kreatif" karangan Wangi Iman.Sebagai anak Toko Kedai, dia tidak pernah ambil kesempatan untuk memiliki kemewahan bapanya, katanya dia mahu berdikari sendiri kerana dia mahu rasa kepuasan dalam mengejar impian menjadi penulis novel. Aku merestui kehendaknya..sokongan dan dorongan agar dirinya kuat dan tabah.. 

Muqaddimah kisah ini bermula kerana minatnya pada tempe gorengan ku. Selesai tugas di Toko bapanya, dia selalu singgah di gerai kecilku untuk membawa bekal makanan pulang ke rumah. Katanya tempe goreng ku memang asli dan enak.


hingga hari ini, dia sentiasa menemaniku berjualan sambil memberi ku kata2 semangat pengganti "Goreng2 Kreatif" novelnya. Rupa - rupanya dia menjadi isteriku..hihi

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

19 Disember 2010

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...