ilham Ma'mum

Isnin, 3 Disember 2012

Wahai Orang Yang Berselimut (1)

Pena : Selimutsura
Hai..comelnyer!hihi
Menatap pada seruan buat insan berselimut dan berkemul. Saat bila penurunan wahyu yang pertama di Gua Hira' menjadi saksi..melihat kewujudan Jibril Alaihissalam.

Iqra! Iqra! Iqra!

La ana bi Qori'..(aku tidak boleh membaca) di ulang sebanyak yang disuruh.

Al-alaq ayat 1-3 dibacakan.

Malaikat Jibril memelukmu insan mulia dan melepaskanmu kali ketiga. Dirimu keresahan dalam ketakutan. Gementar sungguh jiwa, memandang langit malam Jabal Nur.

Isteri tercinta menanti pulang suami tercinta. Siti Khodijah r.a, melahir rasa bimbang dan keresahan yang sama.

Selimutkan daku, selimutkan daku, selimutkan daku!

Diceritakan sedikit demi sedikit.

Siti Khodijah memadamkan keresahan suami tercinta, menyelimuti tubuh Baginda yang mulia dengan selimut. Saat ini, peri penting seorang teman hidup cuba sedaya menenangkan jiwa yang kegelisahan. Si isteri menambah yakin pada suaminya.

"Demi Allah, DIA tidak akan mempersia-siakan mu."

Bila saya membaca. Lantaran menangis.

Itu nama saya. Dilakar sejak 1400 tahun yang lalu khas buat insan agung Sollollohu Alaihi Wasallam.

Tiba-tiba saya menggigil keseraman, roma-roma badan terasa sejuk. Degupnya pantas.

Saya menatapi ayat demi ayat. Posisi manakah diri ini? Saya hanya hamba Mu Ya Allah. Jawatan yang mana pilihan diri? Saya hanyalah Hamba Allah. Semakin ditanya semakin sayu hati saya..

Rasulullah S.a.w dibersihkan hatinya oleh Allah, dadamu dibelah dan disucikan. Disirami NUR. Agar resahnya itu hilang, pegangannya mantap.

Bagaimana pula saya? Mahu dibelahkah? Tidak perlu-lah! Al-Quran itu NUR..cahaya buat orang-orang yang ambil peduli.

Dan selimut itulah, yang mengubat keresahan dan kebimbanganmu wahai orang yang berselimut..

Terima kasih Abah Mak. Beri saya nama ini.

Supaya saya bisa, melakukan seperti insan yang Mulia disisiMU.

Muhasabah diri..tut..tut..tut..
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tentang Hati ^^)


Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...