ilham Ma'mum

Khamis, 8 November 2012

Menuju Gerbang Maha Indah

By : Selimutsura

Jom...terjun!


"Bedebushhhhh....rrrr...sejuk gilerrrrr!" Eimam berdiri kesejukan di lantai batu besar, dia ingin mencuba satu aksi lain pula. Bismih dan Jonathan juga menuruti dari belakang. Percikan air mandian mereka merebak ke kawasan sekeliling. Terjunan demi terjunan membuatkan mereka asyik dalam keseronokan.

Deruan air terjun telaga 7 begitu mengujakan buat pelancong-pelancong yang datang menatap dan tidak sempurna dengan hanya membasahi kaki. Eimam, Bismih dan Jonathan berbaring sebentar di atas lantai batu besar sepertinya keletihan. Memandang ke langit, berteduhkan rimbunan pepohon acapkali dibadai angin-angin syahdu.

"Best la mandi kat sini..." Bismih sengaja meragut kesunyian.

"hmm...dapat baring lagi, tenang lah kat sini." Bibir-cara Jonathan menjawab reaksi Bismih.

"Apa itu tenang buat kamu Jon?" Eimm bertanya.

"Tenang tu..macam ni lah..relax, tak fikir pasal kerja, jauh dari kebisingan bandar KL, kepala tak serabut, fuhhhh...lega aku ikut korang." Sambil disilangkan kakinya ke kiri, berbantal 2 lengan.

"Duit banyak, jadi bos, rumah besar, isteri cantik, orang banyak hormat, popular, semua orang puji...wahh..." Jon membayangkan syok sekali. 

Bismih memejamkan mata sebentar, beburung dan unggas membuai mereka dengan melodi yang menenangkan.

"Bagi saya, tenang itu komprominya cinta, kasih, sayang..love..hubb, nanti bungkusan bahagia, rela, redha, rendah hati akan datang."

"Cinta? Apa maksud kamu Eimmm?" Tiba-tiba Jon bingkas bangun ditongkat ke belakang memandang Eimam Ukail, berkerut-kerut.

"Kami orang Islam di-didik untuk saling cinta-mencintai, seperti kuntuman bunga mawar, ada kelopak, ada duri, ada batang, ada dedaun, ada akar. Mereka saling melengkapi, Duri sebagai perisai, batang sebagai tiang, dedaun menerima pancaran dan sintesis, dan akar meresap isi khasiat galian. Barulah bunga itu terlihat hebat dan segar."

"Kalau semua komponen bunga mawar itu ada, apa yang mengikat semua?" Jon belum berpuas hati dengan jawapan berbunga Eimam."

hehe...Eimm memegang bahu rakannya itu. "Cinta kami diikat cinta yang Maha Satu, tuhan sekelian alam."

"..Ohhh..." Jonathan tersenyum. Dia menyambung baring dan melayan suasana tenang itu kembali.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tenanglah!

Bila melihat perlu ada tadabbur alam, Cinta dan kasih sayang akan menghampiri. Taqarrub billah..fanzuru! Lihatlah!

Cinta kepada Allah berputik. Bukan sekadar memandang pada yang indah.

Bukan pada fizikal dan mental logika sahaja, menyusur rapat ha..huna, saya menunjuk didada kiri. Sekeping hati.

Iman itu pengikat.

Siapakah yang indah itu? Pencipta keindahan itu siapa?
Mengapa dicipta keindahan itu? Apakah tujuan-nya?

lalu..

Siapakah saya? Siapa pencipta saya?
Mengapa saya diciptakan? Apakah tujuan saya diciptakan?

Hari ini. Esok lusa. Entah bila saya bisa bertahan hidup.

Kuatkah ikatan saya?

..saya menunduk..

Untuk menjadi tetamu..

..menuju ke gerbang yang Maha Indah.

Allah Rabbul Jalil.

Bila semua persoalan itu terjawab, barulah saya tenang!

Sakinah. Mawaddah. Rahmah.

Jangan hanya kita melihat kebesaranNya saja, tapi ceduklah ilmu dari kebesaranNya.

Jangan jadi orang yang ada hati, tapi tidak mahu memahami.


“..Kami telah jadikan untuk neraka jahannam itu ramai daripada kalangan jin dan manusia. Mereka mempunyai hati yang mereka tidak mahu memahami dengannya (akan ayat-ayat ALLAh). Mereka mempunyai mata, yang mereka tidak mahu melihat dengannya (akan bukti-bukti keesaan ALLAh). Mereka mempunyai telinga yang mereka tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat). Mereka itu seperti binatang ternak. Bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” 
{al A’araf : 179}

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ayat-ayat cinta :

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar. Lailahaillallah. Muhammadur-rasulullah.

1. Ayat taubat {at-Tahrim 8} {al-Baqarah 222}
2. Ketenangan jiwa {al-Fath 4}
3. Langit dan bumi sebagai rahmat {ali-Imran 190} {Yunus 101}
4. Langit tanpa tiang {Adzariyat 47-48}
5. Ruginya kita {Yusuf 105}

Ya Rasulullah...terlau rindu...

Allahumma Solli ala Muhammad! wa ala ali Muhammad! izinkanku untuk bertemu mu~

Menjadi tinggi disisi Dia, menjadi hamba serendahnya dibumi.
Selimutsura@www.najmeeqamar.blogspot.com
KDK, 45000 Kuala Lumpur.

Kongsikan Bersama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...